لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: انتخابات باید برگزار شود، وظیفه‌ام سال آینده پایان می‌یابد


محمداشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان می‌گوید که اول جوزای سال آینده بر اساس قانون اساسی کشورش، دورۀ حکومت وی به پایان می‌رسد.

آقای غنی، که در پنجمین سمپوزیم زنان در ارگ سخنرانی می‌کرد، گفت که امسال انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی و سال آینده انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد.

او افزود "در اول جوزای سال ۱۳۹۸ وظیفه‌ام پایان می‌یابد و این واضح است که آن روز ماه‌ها بعد است، مطرح نیست، قانون اساسی مطرح است و قانون اساسی با نخست بر من تطبیق گردد، به همین خاطر باید انتخابات شود. آمادگی اساسی می‌گیریم. هرکسی که انتخابات را تخریب کند، ثبات را تخریب می‌کند".

به گفتۀ وی، به جای اینکه روی چگونگی تطبیق انتخابات بحث صورت گیرد، تلاش‌ها برای جلوگیری از آن جریان دارد.

این اظهارات در حالی است که احزاب سیاسی و فعالان مدنی، از نبود ارادۀ سیاسی در حکومت، برای برگزاری انتخابات انتقاد کرده اند.

رئیس جمهور افغانستان با توجه به این وضعیت، از شهروندان خواست که در انتخابات سهم گسترده بگیرند و با اشاره به حملات بر مراکز ثبت نام در کابل، خوست و برخی ولایات دیگر، گفت که این حملات بر آزادی، مردم‌سالاری و استقلال افغانستان است.

به گفتۀ وی، "دشمنان" افغانستان با چنین حملاتی می‌خواهند که بی‌ثباتی چهل سال گذشته ادامه یابد.

او افزود "نه بر یک قشر خاص یا گروه، این حملات بر تمام ارزش‌های ملی و اسلامی است و بیانگر نیت شوم دشمن است".

رئیس جمهور غنی، خطاب به شهروندان افغان، گفت که نباید به افراطی‌ها اجازه داده شود تا فضای سیاسی افغانستان را مکدر سازند.

آقای غنی، که پس از آغاز روند توزیع تذکره الکترونیکی و اظهارات برخی مقام‌های حکومتی و احزاب سیاسی سخن می‌زد، بدون این که نام کسی را بگیرد، گفت که قانون اساسی حقوق و آزادی‌های تمام شهروندان افغان را تضمین کرده است.

اما به گفتۀ وی، برخی از افراد از این آزادی برضد دیگران کار می‌گیرند "در فرهنگ ما زخم زبان فهمیده می‌شود، زمانی توهین و تحقیر می‌کنید، زمانی حقیقت را برعکس می‌سازید، گاهی هزاران اتهام را وارد می‌سازید، این آزادی نه؛ بلکه استفادۀ نادرست از آزادی است".

آقای غنی، تأکید کرد که در تمام این موارد حوصله می‌کند و برای آن پاسخ نمی‌دهد. این سخنان وی، به نحوی پاسخ عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه حکومت است که روند توزیع تذکره الکترونیکی را غیرمشروع خوانده است.

همچنان، رئیس جمهور افغانستان، گفت که اتحاد شهروندان سبب خواهد شد که "تیکه‌داری سیاسی" به پایان برسد.

رئیس جمهور افغانستان در مورد حقوق زنان نیز سخن زد و از آمار زنان در روند ثبت‌نام اظهار نارضایتی کرد "...هنوز فرهنگ سیاسی و حکومتداری ما با قانون اساسی مطابقت ندارد، مثال کوچک آن، فرهنگ دولتی ما هنوز هم زن‌ستیز است. فرهنگ دولتی که زن‌ستیز باشد، به ثبات افغانستان، به مساوات زن و مرد افغانستان کمک نمی‌کند".

در این مراسم، رولا غنی، بانوی اول افغانستان نیز صحبت کرد و برگزاری سمپوزیم را برای تبادل نظریات میان اشتراک‌کنندگان زن از ولایات مختلف این کشور مهم خواند.

XS
SM
MD
LG