لینک های دسترسی

Breaking News

رئیس جمهور غنی به ترکمنستان رفت


آقای غنی، ضمن اشتراک در افتتاح مسابقات آسیایی، با رؤسای جمهور ترکمنستان و تاجکستان نیز دیدار و گفتگو خواهد کرد
آقای غنی، ضمن اشتراک در افتتاح مسابقات آسیایی، با رؤسای جمهور ترکمنستان و تاجکستان نیز دیدار و گفتگو خواهد کرد

ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد که محمداشرف غنی، رئیس جمهور این کشور با هیأتی بلندپایۀ دولتی صبح امروز کابل را به قصد عشق‌آباد پایتخت ترکمنستان ترک کرد.

دواخان مینه‌پال، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در نشست خبری گفت که هدف سفر آقای غنی، شرکت در مراسم رسمی افتتاح مسابقات آسیایی است.

او افزود، قرار است که رئیس جمهور افغانستان با قربان‌قلی بردی محمدوف، همتای ترکمنستانی‌اش و امام‌علی رحمان، همتای تاجکی‌اش به صورت جداگانه نیز دیدار و گفتگو کند.

آقای مینه‌پال، گفت که بر اساس پنج حلقۀ سیاست خارجی افغانستان، آسیای میانه برای این کشور مهم است و در این اواخر روابط تجارتی، اقتصادی و ترانزیتی با آن کشورها گسترش یافته است.

او گفت "همکاری‌های آسیای میانه فرصت فراهم کرده است که ما راه‌های متعدد در بخش ترانزیت و تجارت داشته باشیم".

به گفتۀ وی، افغانستان می‌خواهد که با ایجاد خط آهن توسط پنج کشور آسیای میانه، این کشورها را از طریق خاک خود با چین وصل کند.

این سفر رئیس جمهور غنی به ترکمنستان یک روزه است.

در سفر ترکمنستان، صلاح‌الدین ربانی سرپرست وزارت خارجه، محمدحنیف اتمر مشاور امنیت ملی، اکلیل حکیمی وزیر مالیه، داکتر محمدهمایون قیومی مشاور ارشد رئیس‌جمهور در امور زیربناها، محمدشاکر کارگر نمایندۀ خاص رئیس‌ جمهور در امور کشورهای آسیای میانه، سیروس علاف مشاور رئیس‌ جمهور در امور تجارتی و محمدهارون چخانسوری معاون ارتباطات استراتیژیک و رسانه‌های ریاست دفتر ارگ، آقای غنی را همراهی می‌کنند.

مسابقات المپیک آسیایی

مسابقات المپیک آسیایی داخل سالون امروز در ترکمنستان آغاز می‌شود و تا ۲۷ سپتمبر ادامه خواهد یافت.

۱۸۰ ورزشکار افغان در ۱۶ رشتۀ مختلف ورزشی در این مسابقات شرکت می‌کنند وورزشکاران افغان امیدوار اند که بتوانند با دست پر از آن رقابت‌ها به کشورشان برگردند.

محمدظاهر اغبر، رئیس کمیته ملی المپیک افغانستان قبلاً گفته است که ۱۹۸ تن به شمول ورزشکاران و شامل هیأت ورزشی افغانستان، خواهند بود.

حدود یک هفته قبل، رئیس جمهور افغانستان، فرمانی را مبنی بر تشویق مدال‌آوران احتمالی کشورش از مسابقات آسیایی صادر کرد.

بر اساس فرمان وی، کسانی که مدال طلا بگیرند، ۶۷۰ هزار افغان، مدال نقر ۳۳۵ هزار افغان و برونز ۲۰۱ هزار افغانی جایزه داده خواهد شد.

XS
SM
MD
LG