لینک های دسترسی

Breaking News

غنی سب استیشن برق بادغیس را افتتاح کرد


محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان صبح روز پنجشنبه در ترکیب هیأتی بلندپایه افغان با وزیر انرژی ترکمنستان وارد ولایت بادغیس شد و سب‌استیشن برق "قلعه نو" را که شامل لین انتقال ۱۱۰ کیلوولت است، افتتاح کرد.

آقای غنی، در مراسم افتتاح شبکه برق ولایت بادغیس گفت که با آمدن برق اقتصاد و صنعت در این ولایت رونق می‌گیرد و در کنار روشن‌شدن خانه‌های مردم؛ ختم بی‌عدالتی جشن گرفته خواهد شد.

او گفت که مردم بادغیس در جریان سال‌های اخیر بیشترین پول را برای برق پرداخت می‌کردند؛ اما بعد از این قیمت برق کاهش خواهد یافت.

رئیس جمهور غنی، همچنان از تکمیل‌ کار سرک حلقوی و آغاز خط آهن در ولایت بادغیس سخن زد و از مردم این ولایت خواست تا در انتخابات سهم بگیرند و آینده محور باشند.

به گفتۀ مقام‌های محلی بادغیس، شانزده میگاوات برق وارداتی از ترکمنستان، به سب‌استیشن قلعه نو وصل می‌شود که در مرحلۀ اول می‌توانند به هفت هزار فامیل، برق توزیع کنند.

انجنیر محمد طاهر عظیمی، آمر شرکت برشنا در ولایت بادغیس گفت که قبلاً برق دیزلی را شبانه برای مدت پنج ساعت به مردم توزیع می‌کردند که قیمت فی کیلووات آن ۳۳ افغانی بود.

آقای عظیمی، افزود که در حال حاضر ۳۵۰۰ مشترک برق در ولایت بادغیس وجود دارند و تنها تقاضای سه میگاوات برق در این ولایت وجود دارد.

به گفتۀ وی، این اداره تصمیم دارد که در آینده با شبکه‌سازی برق در ولسوالی‌ها، زمینۀ استفاده بیشتر از برق وارداتی ترکمنستان را در این ولایت، فراهم سازد.

پروژه انتقال برق از کشور ترکمنستان به شهر قلعه نو مرکز ولایت بادغیس؛ هفت سال پیش در ماه قوس سال ۱۳۹۰ شمسی از سوی مسوولان پیشین وزارت انرژی و آب آغاز شد.

این خط انرژی از منطقه "رباط کاشان" کشور ترکمنستان شروع و بعد از سپری کردن ۵۲ کیلومتر در خاک افغانستان به سب استیشن "قلعه نو" در یک کیلومتری مرکز ولایت بادغیس می‌رسد.

قرار است رئیس جمهور غنی در این سفر، با مسوولین نظامی و ملکی، بزرگان قومی، علما، استادان پوهنتون، جوانان، فعالان جامعه مدنی، نمایندگان زنان و مردم بادغیس در شورای ولایتی به گونه جداگانه دیدار و گفتگو کند.

XS
SM
MD
LG