لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: احساس نارضایتی به طور فزاینده‌ای شکل قومی به خود می‌گیرد


رئیس جمهور غنی در بیستمین نشست نظارت و انسجام سخنرانی کرد
رئیس جمهور غنی در بیستمین نشست نظارت و انسجام سخنرانی کرد

رئیس جمهور افغانستان تایید کرد که نارضایتی‌های قومی پیچیده و عمیق در آن کشور وجود دارد که ناشی از بی‌توجهی و تبعیض گذشته است.

محمد اشرف غنی در بیستمین نشست نظارت و انسجام گفت که ملت‌سازی به پرورش احساس عمیق تحمل به خاطر گفتگوها و بحث‌های آزاد نیاز دارد و او یک گفتمان ملی را که نگرانی‌های مردم را مشخص خواهد ساخت، رهبری خواهد کرد.

رئیس جمهور افغانستان تأیید کرد "احساس نارضایتی به صورت فزاینده‌ای شکل قومی به خود می‌گیرد. ما نمی‌توانیم نابودی پنهانی برخاسته از قطب‌بندی قومی را دست کم بگیریم. حکومت وحدت ملی نمی‌تواند اجازه دهد که این زهر گسترش یابد".

این اظهارات آقای غنی، پس از شکل‌گیری ائتلاف جدید میان احزاب جنبش ملی اسلامی به رهبری عبدالرشید دوستم، جمعیت اسلامی افغانستان به رهبری صلاح الدین ربانی و حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان به رهبری حاجی محمد محقق، بیان می‌گردد.

او افزود که مشوره در افغانستان یک امر "حتمی و ضروری" است. خودش به عنوان رئیس جمهور و به عنوان یک شهروند پی برده است که "خِرَد جمعی" امری سازنده می‌باشد و برای ایجاد استراتیژیی توسعه با حضور علما، بزرگان، جوانان، زنان، فقیران و جامعۀ تجارتی، متعهد است.

اصلاحات

رئیس جمهور افغانستان به نمایندگان جامعۀ جهانی گفت که اصلاحات یک گزینه نیست؛ بلکه آوردن اصلاحات کار حتمی است که اگر به میان نیاید، شهروندان افغان صبر شان را از دست خواهند داد.

او افزود که اصلاحات کار یک فرد یا یک اداره نیست؛ بلکه ملی باید باشد و از سوی تمام حکومت عملی گردد.

آقای غنی تأکید کرد "در دوونیم سال گذشته اصلاحات گسترده در وزارت دفاع ملی به میان آمده است و اولویت اصلاحات در سکتور امنیتی، اصلاحات وزارت داخله است".

پیش از این رئیس جمهور افغانستان، وزارت داخله را "قلب فساد" در سکتور امنیت خوانده بود.

صلح

رئیس جمهور غنی در این نشست گفت، با آنکه حکومت وی از آغاز برنامه مشخص در راستای تأمین صلح داشته؛ اما مؤفق نبوده است.

او افزود "دستی که ما برای صلح درازکرده‌ ایم، هنوز گرفته نشده است و درخواست ما به خاطر تضمین بی‌ طرفی روابط دولت-دولت با پاکستان هنوز تحقق نیافته است".

آقای غنی خطاب به طالبان گفت، آن گروه باید بدانند که زمان به نفع آنان نیست و افزود، طالبان می‌توانند صلح واقعی را برگزینند یا از سوی جامعۀ جهانی در فهرست گروه‌های تروریستی اضافه گردند.

نشست بورد مشترک نظارت و انسجام در ارگ ریاست جمهوری دایر شده بود که اکلیل حکیمی، وزیر مالیۀ افغانستان در مورد افزایش عواید ملی این کشور سخن زد و به نمایندگی از جامعۀ جهانی، فرانز مایکل میلبن سفیر اتحادیۀ اورپا و هوگو لورنس، شارژدافیر سفارت امریکا در کابل، از همکاری دوامدار شان با افغانستان تأکید کردند.

قرار است که در آخر امروز، عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه افغانستان، تدامیچی یاماموتو، رئیس یوناما و وزیر مالیۀ افغانستان، نتیجۀ این نشست را اعلام کنند.

XS
SM
MD
LG