لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: زمان بسیج ملی علیه گروه‌های ضدبشری فرارسیده است


غنی از مردم خواست که اختلافات شان را کنار بگذارند و برای سرنوشت ملی تصمیم بگیرند
غنی از مردم خواست که اختلافات شان را کنار بگذارند و برای سرنوشت ملی تصمیم بگیرند

محمداشرف غنی، رئیس‌ جمهور افغانستان، شام روز چهارشنبه در بیانیه‌ای تلویزیونی با نکوهش حمله مرگبار دیروز وزیراکبرخان کابل، گفت؛ با آنکه دولت افغانستان پیش از آغاز ماه رمضان از گروه‌های تندرو خواست که به کشتار مردم در این ماه اقدام نکنند؛ اما آن گروه‌ها به عملکرد‌های ضدبشری شان ادامه دادند و به کشتار غیرنظامیان پرداختند.

رئیس جمهور افغانستان افزود "متأسفانه گروه‌های اجیر تروریستی و باداران شان، امروز در کابل خون هموطنان مظلوم ما را جاری کردند که اینجا تنها تقبیح کفایت نمی‌کند؛ بلکه زمان اقدامات جدی برضد آن گروه‌های ضدبشری و ضداسلامی فرارسیده است".

آقای غنی، تأکید کرد که اکنون فرصت فیصلۀ مهم ملت‌اش فرارسیده و او برای این فیصله‌ و بسیج ملی، به ملت رجوع می‌کند.

او از تمام بزرگان قومی، دینی، سیاسی، جهادی، علما، جوانان و زنان خواست که اختلاف‌های سلیقه‌یی، شخصی، تنظیمی و سیاسی شان در چنین شرایطی کنار بگذارند و برای یک فیصلۀ ملی و سرنوشت‌ساز که حکومت و نیروهای امنیتی آن را تطبیق خواهند کرد، گرد هم آیند.

رئیس جمهور افغانستان با آنکه گفت حکومت و مردم افغانستان بارها از مخالفان مسلح، خواهان گفتگوهای صلح شده اند؛ اما برخی آن گروه‌ها هنوز هم گوش به فرمان "بیگانه‌ها" می‌باشند.

او گفت "آن تروریستان بین‌المللی که هویت و ریشه افغانی ندارند و خاک پاک ما را برای اهداف شوم خود و بی‌ثباتی افغانستان و منطقه استعمال می‌کند، آن کشورها و شبکه‌های استخباراتی که در عقب جنگ اعلام‌ناشده در افغانستان قرار دارند، برضد همه آنها فرصت گرفتن تصمیم ملی و روشن‌ساختن موقف ملی فرار رسیده است، تا اهداف شوم آنان را دفع کنیم".

این در حالی است که ریاست امنیت ملی افغانستان با نشر اعلامیه‌ای گفته است که شبکۀ حقانی در تبانی مستقیم با سازمان استخبارات پاکستان یا ISI حمله دیروز کابل را طرح کرده اند.

رئیس جمهور افغانستان، در حالی سخن از فیصلۀ ملی می‌زند که روز گذشته شماری از اعضای ولسی جرگۀ افغانستان، خواهان استعفای وی و وزیران امنیتی کابینه‌اش شدند.

حمله روز چهارشنبۀ کابل که در چهارراهی زنبق به وقوع پیوست، یکی از مرگبارترین حملات تروریستی به شمار می‌رود که ده‌ها کشته و صدها زخمی به جا گذاشت.

داکتر وحید مجروح، رئیس روابط خارجی و سخنگوی وزارت صحت افغانستان روز پنجشنبه به صدای امریکا گفت که در آن حمله ۸۰ تن کشته شده و ۴۶۱ تن دیگر زخم برداشته اند.

او تأیید کرد که در بین قربانیان آن رویداد، کودکان و زنان نیز شامل اند.

XS
SM
MD
LG