لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: ایالات متحده اکنون در مذاکرات صلح طرح ما را تعقیب می‌کند


رییس جمهور غنی می‌گوید که اکنون ایالات متحده امریکا در پیشبرد گفتگوهای صلح افغانستان، طرح حکومت افغانستان را تعقیب می‌کند.

آقای غنی که قبل از سفر به قرغیزستان، صبح روز پنجشنبه (۲۳ جوزا) با رهبری و اعضای شورای علمای دینی افغانستان در ارگ صحبت می‌کرد، گفت که در خصوص صلح افغانستان اجماع جهانی ایجاد شده است.

او گفت: "به صورت مطلق اجماع جهانی ایجاد شده است و به شما اطمینان می‌دهم که ایالات متحده امریکا اکنون طرح ما را تعقیب می‌کند".

به گفتۀ وی، دلیل این کار ایالات متحده امریکا، موضع حکومت افغانستان در رابطه به صلح است و آقای غنی موضع خود را "اصولی" بیان کرد.

پیش از این مقام‌های بلندپایۀ افغان از روند گفتگوهای ایالات متحده با نمایندگان طالبان انتقاد داشتند و حتا حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان در سفری که ماه مارچ به امریکا داشت، آشکارا انتقاد کرد که زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور مصالحه افغانستان در گفتگو با طالبان آجندای شخصی خود را تعقیب می‌کند.

آقای غنی در حالی این موضوع را مطرح کرده است که زلمی خلیلزاد از چند روز به این طرف در افغانستان به سر می‌برد. آقای خلیلزاد در روزهای گذشته دو بار با رییس جمهور غنی دربارۀ صلح گفتگو کرده است.

رییس جمهور افغانستان در دیدار با علما از رویکرد حکومت‌اش در قبال رهایی زندانیان طالب از بند، دفاع کرده آن را برای ایجاد فضای اعتماد در راستای گفتگوهای صلح مهم خواند.

اما او احتمال برگشت این جنگجویان را به میدان نبرد رد نکرد و گفت: "شاید یک اندازه خطر باشد؛ اما من یقین دارم که اکثریت آنها سفیران صلح شوند، نه دوام جنگ و این ضرور است که ما فضای اعتماد را ایجاد کنیم".

رییس جمهور غنی گفت که این زندانیان طالبان بر اساس خواست لویه جرگه مشورتی صلح و شورای سرتاسری علمای افغانستان آزاد شده اند. آقای غنی در سخنرانی خود در روز اول عید فطر، آزادی ۸۸۷ زندانی طالبان را اعلام کرد.

آماری که دفتر رسانه‌های حکومت روز چهارشنبه نشر کرد، ۴۹۰ زندانی طالب از بند رها شده اند.

XS
SM
MD
LG