لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: انتقام قتل عام میرزاولنگ را می‌ گیریم


مخالفین مسلح دولت بیش از ۵۰ باشنده محل را در روستای میرزاولنگ ولسوالی صیاد سرپل کشته اند
مخالفین مسلح دولت بیش از ۵۰ باشنده محل را در روستای میرزاولنگ ولسوالی صیاد سرپل کشته اند

محمداشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، کشتار غیرنظامیان را در روستای میرزاولنگ ولسوالی صیاد ولایت سرپل، جنایت خواند و بر گرفتن انتقام خون قربانیان تعهد سپرد.

به گفتۀ مقامات محلی، اخیراً طالبان با همکاری جنگجویانی که خود را وابسته به داعش می‌دانند، پس از تصرف روستای میرزاولنگ در سرپل، ده‌ها غیرنظامی را کشته و ۱۵۰ خانواده را به گروگان گرفته اند.

آقای غنی، امروز در نشست خبری در ارگ، این کشتار را فاجعه خواند و افزود، این رویداد نشان داد که "دشمنان این ملت" هیچ مرزی را به رسمیت نمی‌شناسند، نه افغانیت، نه اسلامیت و نه انسانیت.

او افزود "من خود را مانند هر یک از شما در درد و ماتم یکایک خانواده‌های داغدار این حادثه شریک می‌دانم و وعده می‌دهم که فرزندان دلیر ما در نیروهای امنیتی و دفاعی انتقام آنان را خواهند گرفت".

رئیس جمهور غنی، کشتار غیرنظامیان توسط گروه‌های مخالف دولت افغانستان را نمونه‌ای تازه از تغییر نوعیت جنگ – چون حملات خونبار کابل، هرات و غور – عنوان کرد.

ذبیح‌الله امانی، سخنگوی والی سرپل به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت "آخرین آمار کشته‌شدگان۵۰ تا ۵۲ نفر است، احتمال دارد که افزایش پیدا بکند. ارتباطات با بزرگان قومی قطع است و هیچ گونه راه ارتباط با آنها وجود ندارد برای فعلاً".

به گفتۀ امانی، به دلیل قطع‌بودن ارتباط، از سرنوشت ۱۵۰ فامیلی که در اسارت گروه طالبان به سر می‌بر‌ند، اطلاعاتی در دست نیست.

از سویی هم، معصومه رمضانی، یک عضو شورای ولایتی سرپلبه صدای امریکا گفت نزدیک به هزار فامیل در روستای میرزاولنگ ولسوالی صیاد زندگی می‌کردند و مقاومت مردم و نیرو های امنیتی در جریان جنگ سبب خشم طالبان شده و پس از جمع کردن مردم در مرکز این روستا آنها را قتل عام کردند.

او افزود "خط دفاعی از یک سال در میرزاولنگ بود، بعد از جنگ که وقتی مردم را جمع می‌کند، اکثراً جوانترها و رئیس‌های قریه را در مساجد و منابر می‌برند و سرشان فیر می‌کند، نزدیک به ۵۰ نفر آنان قطعی است و ما فکر می‌کنیم که آمارش بالاتر هم خواهد رفت چرا که ۱۵۰ فامیل دیگر هم اسیر استند در منطقه و اجازه خروج برای شان داده نشده است".

به گفتۀ خانم رمضانی، شماری از بزرگان قومی که برای انتقال اجساد کشته‌شدگان به روستای میرزاولنگ رفته بودند، بعد از ممانعت طالبان برای انتقال اجساد ، ۵۲ تن از کشته‌شدگان را در یک گور دسته جمعی دفن کرده اند.

پیش از این محمدظاهر وحدت والی سرپل گفته بود که با وجود تقاضاهای مکرر برای اعزام نیروی بیشتر و کمک‌های هوایی به خواست آنها از سوی مقام‌های مرکز پاسخ داده نشده است.

والی سرپل هشدار داده است که اگر دولت برای بازپس‌گیری روستای میرزاولنگ اقدام به موقع نکند، احتمال سقوط ولسوالی و مرکز سرپل دور از تصور نخواهد بود.

XS
SM
MD
LG