لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: فرهنگ مبارزه با فساد رو به تغییر است


رئیس جمهور افغانستان گفت که ناکنون هادهای عدلی و امنیتی را در امر مبارزه با فساد در یک صف قرار دارند
رئیس جمهور افغانستان گفت که ناکنون هادهای عدلی و امنیتی را در امر مبارزه با فساد در یک صف قرار دارند

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان می‌گوید که اصلاحات در دستگاه‌های دفاعی و امنیتی این کشور تنها انتخابی است که دارد و بدون آن امنیت و توسعه محَقَق نمی‌شود.

لوی سارنوالی افغانستان، تفاهمنامه‌های جداگانه را امروز با وزارت‌های دفاع و داخله، و ریاست عمومی امنیت ملی این کشور به منظور مبارزۀ مشترک در برابر فساد اداری در این نهادها امضا کرد.

آقای غنی که در این کنفرانس (کنفرانس مشترک مبارزه با فساد اداری در سکتور دفاعی و امنیتی افغانستان)، صحبت می‌کرد، گفت که امضای این تفاهمنامه‌ها، در حقیقت تغییر فرهنگی مبارزه با فساد در افغانستان است که نهادهای عدلی و امنیتی را در امر مبارزه با فساد در یک صف قرار می‌دهد.

رئیس جمهور افغانستان، با اشاره به فساد در نهادهای امنیتی و دفاعی کشورش که در گذشته وجود داشت، افزود "فرهنگ شکسته بود، حالا فرهنگ در حال تغییر است. اصلاحات در دستگاه‌های دفاعی و امنیتی تنها انتخابی است که داریم، و بدون آن نه امنیت تحقق خواهد یافت و نه هیچ برنامه انکشافی مهم به تحقق خواهد رسید. ما عوامل فساد را شناسایی کرده ایم، و نحوۀ اجرای اصلاحات را تشخیص داده ایم".

آقای غنی تأکید کرد که اصلاحات در دستگاه عدلی و قضایی بدون اصلاحات در نهادهای امنیتی و دفاعی تداوم نخواهد داشت.

رئیس جمهور افغانستان گفت که برای پیگیری مبارزۀ جدی با فساد باید یک "حلقۀ نجیبه" در نهادهای عدلی و قضایی و امنیتی به وجود آید و این نهادها پشتیبانی سران حکومت را در اصول؛ نه در محتوا خواهند داشت.

او افزود که هیچ شکی در استقلال تصمیم‌گیری این نهادها در امر مبارزه با فساد وجود ندارد و کسانی که در این امور مداخله می‌کنند، خود آنان در فساد دست دارند.

آقای غنی گفت "سیاست (به) معنای آن نیست که خویش و قوم و غیره و غیره خود را ما از قانون محافظت کنیم، به آن رقم افغانستان آباد نمی‌شود، افغانستان زمانی آباد می‌شود که دزد و مجرم به هر کسی که ارتباط داشته باشد که فرزند کسی هم باشد، باید به چنگ به قانون سپرده شود. نه آنکه محافظت شود".

او گفت که هم اکنون بررسی تمام قوانین – که از زمان امان‌الله خان تا حال چنین توجهی به قوانین نشده است – روی دست قرار دارد.

مبارزه با فساد در وزارت‌های دفاع و داخله

جنرال طارق‌شاه بهرامی، سرپرست وزارت دفاع افغانستان نیز در این کنفرانس گفت که این وزارت به تعهدات افغانستان در برابر پاسخ‌دهی به جامعه جهانی خود را ملزم می‌داند و گام‌های جدی را در مبارزه با فساد برداشته است.

ایجاد بورد عالی مبارزه با فساد به رهبری وزیر دفاع، تشکیل کمیسیون عالی مبارزه با فساد به رهبری معاون استخباراتی وزارت دفاع، ایجاد کمیته‌های مبارزه با فساد در سطح قول اردوها، فرقه‌ها و لواها، از کارهایی است که آقای بهرامی از آنها یاد کرد.

او افزود "۱۲۲ جلد دوسیۀ جرایم سوءاستفاده از صلاحیت‌های وظیفوی، اخذ رشوه، تذویر، جعل اسناد و اختلاس شامل حال ۳۳۱ نفر به سارنوالی‌های مبارزه با جرایم فساد اداری و مرکز عدلی و قضایی جرایم سنگین محول گردیده است که از جمله به تعداد ۵۸ جلد دوسیه از طرف محاکم ذیصلاح اصدار حکم گردیده و ۶۵ جلد دوسیه تحت دوران می‌باشد".

بر اساس ارقام وزارت دفاع افغانستان، در این قضایا جنرالان، دگروالان، دگرمانان و سایر منسوبین پایین‌رتبه دست داشته اند.

در همین حال، جنرال جانان بارکزی، معاون اول وزارت داخلۀ افغانستان نیز از تلاش‌های جدی در راستای مبارزه با فساد خبر دارد.

او گفت که در یک‌ونیم سال گذشته ریاست تفتیش این وزارت یک‌هزار و ۱۵۵ مورد را تحت بررسی قرار داده است.

جنرال بارکزی افزود " به تعداد ۱۳۵ دوسیه با مظنونیت ۲۷۹ تن، به شمول ۱۱ تن جنرالان و ۱۷۷ تن افسران، جهت پیگیری عدلی و قضایی به لوی سارنوالی معرفی گردیده اند".

از سوی دیگر، محمدفرید حمیدی، لوی سارنوال افغانستان گفت که در حال حاضر هیچ دوسیۀ فساد دست نخورده باقی نمانده است؛ بلکه برخی تحت دوران قضایی قرار دارند و بعضی نیز از سوی محاکم نهایی گردیده است.

تفاهمنامه‌های نهادهای امنیتی و لوی سارنوالی افغانستان در حالی در امر مبارزه با فساد امضا می‌شود، که پیش از این سرمفتش ایالات متحده امریکا برای بازسازی افغانستان از فساد در نهادهای امنیتی گزارش داده است.

بر بنیاد آن گزارش، شماری از افسران عالی رتبه در اردوی افغانستان آغشته به فساد اند، نه تنها از اعاشه سربازان اختلاس می‌کنند؛ بلکه روغنیات و مهمات را به مخالفان دولت نیز می‌فروشند. هرچند این گزارش‌ها را حکومت افغانستان تأیید نکرده است.

XS
SM
MD
LG