لینک های دسترسی

Breaking News

غنی و عمران خان روی امنیت و صلح صحبت کردند


محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان در سفرش به اسلام‌آباد با عمران خان، صدراعظم پاکستان روی صلح و امنیت گفتگو کرده است.

خبرنگار صدای امریکا در اسلام‌آباد می‌گوید که نخست سران دو کشور به صورت جداگانه با هم گفتگو کردند و سپس هیات‌های دو کشور به آنها ملحق شدند.

حکومت پاکستان در اعلامیه‌ای می‌گوید که مسایل سیاسی، تجارتی، آموزش و روابط مردم دو کشور نیز از آجندای دیگر دیدار دوجانبه است.

بر بنیاد این اعلامیه، قرار است رییس جمهور غنی در سفر دو روزه‌اش به پاکستان، به لاهور نیز برود و در نشست مشترک سرمایه‌گذاران و تاجران افغان و پاکستانی سخنرانی کند.

رییس جمهور غنی قبل از دیدار با عمران خان، با وزیر خارجۀ پاکستان گفتگو کرده و گفته است که روابط و مناسبات دو کشور باید بر اساس احترام متقابل و دولت با دولت باشد.

بر بنیاد خبرنامه‌ای ارگ، رییس جمهور در این دیدار گفته است: "امید است که این سفر برای ملت‌های افغانستان و پاکستان نتایج مثبت داشته باشد و همچنان پاکستان در بخش‌های همکاری و اتصال منطقه‌ای نقش مثبت بازی کند".

سفر آقای غنی به پاکستان به دعوت عمران خان صورت گرفته است.

حمدالله محب مشاور امنیت ملی، همایون قیومی سرپرست وزارت مالیه، مسعود اندرابی سرپرست وزارت داخله، محمد معصوم استانکزی رییس امنیت ملی، ادریس زمان معین سیاسی وزارت خارجه و عبدالسلام رحیمی رییس دفتر آقای غنی، در این سفر رییس جمهور غنی را همراهی می‌کنند.

اکرم عارفی، کارشناس سیاسی گفت که این سفر برای نزدیک‌ شدن دیدگاه‌های دو کشور دارای اهمیت است؛ چون هنوز افغانستان نگران "برخورد دوگانۀ پاکستان" نسبت به مسالۀ صلح است.

آقای عارفی گفت: "با توجه به تحولاتی که در موضع امریکا پیش آمده و تحرکاتی در منطقه ایجاد شده و یک مقدار پیشرفتی که در گفتگوهای صلح صورت گرفته، اینها یک نوع قرینه و دلایلی می‌تواند باشد بر اینکه پاکستان این واقعیت‌ها را کم کم بپذیرد، یک مقدار موضع خود را در قبال مسایل افغانستان واقعی‌تر و جدی‌تر بسازد".

پیش از این هارون چخانسوری، سخنگوی ارگ گفته بود که افغانستان می‌خواهد ببیند که کشورهای منطقه به ویژه پاکستان، برای ختم جنگ و تامین صلح به چه میزان آمادگی دارد و چگونه همکاری خواهد کرد.

آقای عارفی گفت که با توجه به مشارکت احتمالی طالبان در قدرت و ترکیبی که در آینده تشکیل می‌شود، پاکستان می‌خواهد خود را در جایگاه بهتر قرار بدهد.

XS
SM
MD
LG