لینک های دسترسی

Breaking News

رئیس جمهور غنی به قزاقستان رفت


آقای غنی در این نشست روی همکاری‌های منطقوی به ویژه کشورهای اسلامی در عرصۀ ساینس و تکنالوژی و ارزش آن صحبت خواهد کرد
آقای غنی در این نشست روی همکاری‌های منطقوی به ویژه کشورهای اسلامی در عرصۀ ساینس و تکنالوژی و ارزش آن صحبت خواهد کرد

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان عصر روژ شنبه در راس یک هیات عالی رتبه دولتی به آستانه، پایتخت قزاقستان، رفت.

دواخان مینه پال، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان، در صحبت با رادیو آشنا – صدای امریکا گفت رئیس جمهورغنی برای دو روز جهت اشتراک در نخستین اجلاس سران سازمان همکاری‌های اسلامی در زمینۀ ساینس و تکنالوژی به قزاقستان رفته است.

آقای مینه پال، افزود که آقای غنی در این نشست روی همکاری‌های منطقوی به ویژه کشورهای اسلامی در عرصۀ ساینس و تکنالوژی و ارزش آن صحبت خواهد کرد.

رئیس جمهورغنی در جریان اقامتش در آستانه با مقامات قزاقستان نیز دیدار خواهد کرد و روی همکاری‌های اقتصادی و تجارتی دو کشور صحبت خواهد کرد.

معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان گفت "همراه سران حکومت قزاقستان ملاقات خواهد داشت و راجع به روابط افغانستان و قزاقستان، همکاری‌های اقتصادی وتجارتی صحبت‌های خواهد داشت".

رئیس جمهور غنی را در این سفر، سرپرست وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی، مشاور ارشد رئیس جمهور در امور تکنالوژی معلوماتی، رئیس اداره ثبت احوال نفوس و معاون ارتباطات استراتیژیک و رسانه‌های ریاست عمومی دفتر ریاست جمهوری همراهی می‌کند.

از آغاز سال جاری خورشیدی این دومین سفر رئیس جمهورغنی به قزاقستان است.

در همین حال برخی از کارشناسان روابط بین‌الملل باور دارند که کشورهای آسیای میانه با توجه به هم مرز بودن شان با افغانستان از هراس‌افگنی ترس دارند و تلاش می‌کنند تا با این پدیده مبارزه کنند.

ایمل عباد، کارشناس روابط بین الملل در صحبت با رادیو آشنا – صدای امریکا گفت، کشورهای آسیایی میانه برای حفظ جایگاه خودشان در نظم بین‌الملل و تاأمین امنیت شان، با افغانستان همکاری کنند و روی مبارزه با هراس‌افگنی هزینه نمایند.

آقای عباد، گفت "کشورهای که احتمالاً از آنجا تروریزم می‌تواند منشأ بگیرد یا بتواند سر بیرون کنند، مکلف استند و برای خود مکلفیت ایجاد می‌کنند که آن کشورها را حمایت مالی و نظامی داشته باشند تا تروریزم که از آن کشور منشأ می‌گیرد به آینها آسیب نرساند، بدون تردید نقش بارزی را می‌توانند بازی کنند برای حفظ امنیت خودشان".

این در حالیست که افغانستان و قزاقستان تلاش دارند تا روابط تجارتی شان را گسترش دهند.

در اوایل سال جاری خورشیدی، اتاق تجارت و صنایع افغانستان اعلام کرد که تبادلات تجارتی میان دوکشور به بیش ۴۳۰ میلیون دالر رسیده است.

به گفته مقامات اتاق تجارت و صنایع افغانستان، قزاقستان جهت وصل افغانستان به روسیه و چین مهم است.

همین اکنون ۴۴ شرکت قزاقستانی به ارزش ۳۰ میلیون دالر در افغانستان سرمایه‌گذاری کرده اند.

XS
SM
MD
LG