لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن به سلسلۀ سفرش به چند کشور آسیایی به جاپان رسید


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده،‌هنگام ورود به میدان هوایی یوکوتا، در فوسا واقع در نزدیکی توکیو، پایتخت جاپان
جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده،‌هنگام ورود به میدان هوایی یوکوتا، در فوسا واقع در نزدیکی توکیو، پایتخت جاپان

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، روز یکشنبه ۲۲ می (اول جوزا) پس از سفر به کوریای جنوبی وارد توکیو، پایتخت جاپان، شد.

رییس جمهور امریکا در جریان اقامت دو روزه‌اش در جاپان، قرار است با فومیو کیشیدا، صدراعظم جاپان،‌و ناروهیتو، امپراتور، آن کشور، ملاقات کند. بایدن در جریان این سفرش تلاش می کند تا ابتکار تجارت چندین ملتی به رهبری ایالات متحده را در آن کشور ترویج کند.

رییس جمهور ایالات متحده روز سه شنبه در نشست رهبران "کواد" - گروهی که آسترالیا، هند، جاپان و ایالات متحده در آن شامل است - اشتراک خواهد کرد.

سفر آقای بایدن پس از دیدار دو روزه‌اش از کوریای جنوبی صورت گرفته است،‌ جاییکه رییس جمهور امریکا با مقام‌های سیول در مورد همکاری‌های اقتصادی، امنیتی و مقابله با تهدید‌های کوریای شمالی صحبت کرد.

مقام‌های ایالات متحده گمانه زنی می کنند که کوریای شمالی در جریان سفر بایدن به آسیا، احتمالاََ میزایل هایی را آزمایش کند که قابلیت حمل سلاح هسته‌ای را دارد.

کیم جونگ اون، رهبر کوریای شمالی، در جریان سفر رییس جمهور بایدن به کوریای جنوبی، هیچ گونه سلاحی را آزمایش نکرد. اما مقام‌های ایالات متحده هنوز به صورت دقیق نمی دانند که چه چیزی در کوریای شمالی رخ خواهد داد.

اما جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی قصر سفید که رییس جمهور بایدن را در این سفر همراهی می کند، گفته است: "زمانیکه در کوریای جنوبی بودیم، ما برای هر احتمالی آماده بودیم. حال در جاپان آمادهٔ هر گونه اقدام احتمالی استیم."

این مقام ارشد امنیت ملی ایالات متحده همچنین گفته است که اگر کوریای شمالی دست به کدام اقدامی بزند،‌ امریکا آماده است به آن پاسخ بدهد. اما او افزود که اگر کوریای شمالی دست به کدام اقدام نزند، واشنگتن برای خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کوریا آماده است به میز مذاکره بنیشیند.

علاوه بر آن، رییس جمهور بایدن و همکاران نزدیک‌اش در جریان این سفر آسیایی، تلاش می کنند تا ثبات و اقتصادی طولانی مدت ایالات متحده را در حالی ترویج کنند که نرخ کالا‌ها در این کشور به دلیل مختل شدن زنجیرهٔ عرضه امتعه و خدمات در چهار دههٔ‌گذشته به طور بی‌سابقه افزایش یافته است.

اما به گفتهٔ‌ سولیوان، رشد اقتصادی ایالات متحده در سال روان میلادی برای نخستین بار پس از سال ۱۹۷۶ میلادی نسبت به چین که دومین اقتصاد جهان به شمار می رود، سبقت خواهد جست.

این مقام ایالات متحده همچنین گفت که آقای بایدن روز دوشنبه از ابتکار تجارتی پرده برخواهد داشت و این اقدام نشان خواهد داد که کشور‌ها خواهان تقویت مناسبات تجارتی با امریکا استند.

ادارهٔ رییس جمهور بایدن در حالی اقتصاد و مسایل تجارتی ایالات متحده را ترویج می کند که اقتصاد چین به دلیل گسترش بیماری کووید-۱۹ در آن کشور با اخلال مواجه شده است.

XS
SM
MD
LG