لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن با مقام‌های پولندی در وارسا ملاقات می کند


جو بایدن، رییس جمهور امریکا، هنگام دیدار با مهاجران اوکراینی در پولند، کودک مهاجر اوکراینی را در‌ آغوش گرفته است
جو بایدن، رییس جمهور امریکا، هنگام دیدار با مهاجران اوکراینی در پولند، کودک مهاجر اوکراینی را در‌ آغوش گرفته است

جو بایدن،‌ رییس جمهور امریکا روز شنبه ۲۶ مارچ (ششم حمل)‌ با اندری دودا، رییس جمهور پولند، و سایر مقام‌های آن کشور در وارسا، پایتخت پولند، در مورد تهاجم روسیه بر اوکراین ملاقات می کند.

دیدار مقام‌های ایالات متحده و پولند در حالی صورت می گیرد که ظاهراََ نیروهای روسی حملات تهاجمی خود را در کیف، پایتخت اوکراین، تغییر داده اند و بیشتر فعالیت نظامی روسیه در شرق اوکراین متمرکز شده است.

پولند که عضو ناتو است، تا حال بیش از دو میلیون مهاجر اوکراینی را پذیرفته است. انتظار می رود که رییس جمهور بایدن یکجا با شاروال شهر وارسا روز شنبه با شماری از مهاجران اوکراینی دیدار کند و در مورد کمک‌های بشردوستانه برای مهاجران صحبت خواهد کرد.

در همین حال، جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی قصر سفید، گفته است که آقای بایدن در قصر شاهی وارسا در مورد "خطرات همین لحظه" صحبت خواهد کرد.

آقای بایدن که روز جمعه به پولند رسید از پاسخ مقام‌های آن کشور برای رسیدگی به بحران مهاجرت‌های دسته جمعی از اوکراین ستایش کرد و با شماری از کارمندان بشردوستانهٔ پولند و قوای ایالات متحده که در مرز اوکراین مستقر اند، صحبت کرد.

رییس‌جمهور بایدن در جریان دیدارش با نظامیان امریکایی مستقر در پولند گفت: " شما در وسط جنگ بین دموکراسی‌ها و الیگارشی‌ها قرار دارید."

آقای بایدن پیش از آغاز سفر چهار روزهٔ خود به بلجیم و پولند گفته بود روسیه ادعا می‌کند که اوکراین تسلیحات کیمیایی و بیالوژیکی دارد. به گفتهٔ رییس جمهور بایدن، این نشانهٔ واضحی است که پوتین بر استفاده از این دو نوع سلاح غور دارد.

پس از این اظهارات رییس جمهور بایدن،‌ روسیه به تاریخ ۲۵ مارچ (پنجم حمل) رییس جمهور ایالات متحده را متهم کرد و گفت که جو بایدن در صدد انحراف افکار جهان از برنامهٔ سلاح‌های کیمیایی و بیولوژیکی امریکا است.

این اتهام کرملین پس از آن صورت گرفت که رییس جمهور ایالات متحده در جریان نشست سران ناتو در بروکسل، پایتخت بلجیم،‌ هشدار داد که اگر روسیه سلاح کیمیایی را در اوکراین استعمال کند، با پاسخ "شدید" غرب مواجه خواهد شد.

نگرانی‌ها از استفاده سلاح کیمیایی توسط نیروهای نظامی روسیه در اوکراین در حالی مورد بحث رهبران غرب قرار گرفته است که ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، در سخنرانی مجازی خود در نشست گروه هفت اقتصاد برتر جهان (جی-۷) روسیه را متهم کرد که "بم‌های فاسفورس دار'' را بر غیر نظامیان در اوکراین استعمال کرده است.

رییس جمهور زیلینسکی گفت: "تهدید استعمال تسلیحات کیمیایی به پیمانهٔ وسیع توسط روسیه در خاک اوکراین واقعی است."

XS
SM
MD
LG