لینک های دسترسی

Breaking News

روز رییس جمهور در امریکا و نکات جالب در مورد این روز


از سومین دوشنبه فبروری هر سال در ایالات متحدۀ امریکا به عنوان روز رئیس جمهوری تجلیل به عمل می‌آید.

سنت تجلیل از روز رئیس جمهوری به ۲۲ فبروری سال ۱۸۸۵ بر می‌گردد که مردم امریکا از آن تاریخ تا حال در این روز از زادروز جورج واشنگتن، نخستین رئیس جمهوری ایالات متحده تجلیل می‌کنند.

همچنان از دید شماری از امریکایی ها روز رئیس جمهوری، تجلیل از زادروز ابراهام لینکن، شانزدهمین رئیس جمهوری ایالات متحده نیز است که به تاریخ ۱۲ فبروری به دنیا آمده است.

در سال ۱۹۶۸، کانگرس ایالات متحده سومین دوشنبه فبروری را به عنوان روز رئیس جمهوری، رخصتی عمومی اعلام کرد.

ریکاردها

دونالد ترمپ، چهل و پنجمین رئیس جمهوری ایالات متحده، که در ۷۰ سالگی به ریاست جمهوری رسید، به عنوان سالمندترین رئیس جمهوری منتخب امریکا ثبت تاریخ شده است. پیش از آقای ترمپ، رونالد ریگن در سال ۱۹۸۱ در سن ۶۹ سالگی به ریاست جمهوری ایالات متحدۀ امریکا انتخاب شد.

همچنان از رهگذر ثروت، رئیس جمهوری ترمپ به عنوان ثروتمندترین رئیس جمهوری امریکا شناخته شده است. پیش از وی جان اف کنیدی، سی و پنجمین رئیس جمهوری امریکا، ثروتمندترین کسی بود که به ریاست جمهوری رسید.

کنیدی در تاریخ به عنوان فردی شناخته می‌شود که نظر به تمام رئیس جمهوران امریکا در کمترین سن به ریاست جمهوری رسید و در کمترین سن درگذشت. کنیدی در ۴۳ سالگی رئیس جمهور شد و زمانیکه در ۱۹۶۳ در شهر دالاس تکزاس به قتل رسید، فقط ۴۶ سال عمر داشت.

هرچند پیش از وی تیودور روزولت، معاون پیشین ریاست جمهوری امریکا، در سال ۱۹۰۱ در پی کشته شدن ویلیم مک‌کینلی، بیست و پنجمین رئیس جمهوری امریکا به سن ۴۲ سالگی رئیس جمهور امریکا شد.

نخستین رئیس جمهوری ایالات متحدۀ امریکا در زمان تصدی این سمت درگذشت، ویلیم هنری هریسن بود. او که نهمین رئیس جمهوری امریکا بود، فقط ۳۲ روز پس از رسیدن به ریاست جمهوری فوت کرد و به عنوان رئیس جمهوری امریکا که کمترین مدت خدمت در این سمت را داشته است، ثبت تاریخ شده است.

فرانکلین دیلانو روزولت، سی و دومین رئیس جمهوری ایالات متحده کسی است که بیشترین زمان را در این سمت سپری کرده است. او ۴۴۲۲ روز یعنی ۱۲ سال رئیس جمهوری امریکا بود. پس از درگذشت وی، تعدیل ۲۲ در قانون اساسی ایالات متحده وارد شد و مدت ریاست جمهوری را به حد اکثر دو دورۀ چهار ساله محدود کرد.

بستگی خانوادگی

اکثر امریکایی به این باور اند که هر دو روزولت – تیودور روزولت و فرانکلین روزولت – با هم بستگی نزدیک خانوادگی دارند. اما یگانه قرابت این دو به همین اندازه است که الینور روزولت، همسر فرانکلین روزولت، از اقارب دور تیودرو روزولت بود.

جان ادمس دومین رئیس جمهوری ایالات متحده بود و جان کوینسی ادمس، پسر وی نیز به صفت ششمین رئیس جمهوری ایالات متحده انتخاب شد.

جورج بش ها مثال دیگر رئیس جمهوران امریکا اند که با هم قرابت دارند. جورج هربرت واکر بش به صفت چهل و یکمین رئیس جمهور امریکا انتخاب شد و پسرش جورج دبلیو بش نیز به صفت چهل و سومین رئیس جمهور امریکا انتخاب شد.

بر اساس قانون اساسی ایالات متحدۀ امریکا، رئیس جمهوری این کشور باید کم از کم ۳۵ سال عمر داشته باشد، در امریکا به دنیا آمده باشد و کم از کم ۱۴ سال عمر خود را در داخل این کشور سپری کرده باشد.

XS
SM
MD
LG