لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: جنرال غوری یکی از نظامیان مورد اعتمادم بود


جنرال غوری عصر روز سه شنبه در یک سانحۀ هوایی در ولسوالی بالامرغاب بادغیس کشته شد.
جنرال غوری عصر روز سه شنبه در یک سانحۀ هوایی در ولسوالی بالامرغاب بادغیس کشته شد.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، روز پنجشنبه برای اشتراک در مراسم تدفین قوماندان قول اردوی ۲۰۷ ظفر به هرات رفت.

​پیش از این، وزرای دفاع، داخله و رئیس عمومی امنیت ملی افغانستان برای اشتراک در مراسم تدفین جنرال محی‌الدین غوری و جگرن عبدالواسع، پیلوت قوای هوایی اردوی ملی به ولایت هرات آمده بودند.

روز پنجشنبه رئیس جمهور غنی در هرات پس از ادای احترام به پیکر دو مقام اردو، تابوت جنرال غوری را به دوش کشید.

رئیس جمهور غنی ضمن ابراز غم‌ شریکی با بازماندگان این دو نظامی افغان، در حضور شماری از بزرگان قومی، نمایندگان مردم در شورای ملی، سران پیشین جهادی و والیان زون غربی، جنرال غوری را یکی از نظامیان مورد اعتمادش خطاب کرد.

رئیس جمهور غنی همچنان به جنرال محی‌الدین غوری رتبه دگر جنرالی و به جگرن عبدالواسع رتبه دگرمنی را تفویض کرد.

او گفت که به حیث سر قوماندان اعلی قوای مسلح افغانستان وظیفه دارد که ارقام کشته‌ های اردو را بررسی کند تا اطمینان یابد که برای خانواده‌های آنان رسیدگی شود.

رئیس جمهور غنی افزود "پروژه‌های بزرگ خانه‌سازی ما که روی دست است، باز هم تکرار می‌کنم که در قدم اول برای خانواده‌های شهدا اختصاص داده خواهد شد".

از سوی دیگر جنرال تاج‌ محمد جاهد، وزیر امور داخله افغانستان، جان باختن این نظامیان افغان را ضایعه ای بزرگ به قوای دفاعی این کشور عنوان کرد.

جنرال جاهد گفت، نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور بعد از این به صورت مصمم تر در میدان های نبرد با هراس افگنان به مبارزه خواهند پرداخت.

هلیکوپتر حامل جنرال محی‌الدین غوری و شماری از مقامات محلی ولایت بادغیس عصر روز سه شنبه در منطقه موریچاق ولسوالی بالامرغاب بادغیس دچار نقص فنی شد و از فاصله ۳۰ متری در هوا به زمین سقوط کرد.

در این سانحه جنرال محی‌الدین غوری و یک پیلوت کشته و دست کم ده تن به شمول رئیس امنیتی ملی و رئیس شورای ولایتی بادغیس زخم برداشتند.

از جنرال غوری به عنوان یکی از قاطع‌ترین قوماندانان جنگ در افغانستان یاد می‌شد که پیش از این رهبری جنگ با هراس‌افگنان را در ولایت‌هایی چون هلمند، کندز، فراه، غور، بادغیس و هرات بر عهده داشت.

جنرال غوری سند لیسانس خود را در رشته نظامی از حربی پوهنتون کابل و سند ماستری نظامی‌ را در بیرون از افغانستان گرفت. او از سال ۱۳۵۸ شمسی کار خود را در اردوی ملی افغانستان آغاز کرد.

جنرال محی‌الدین غوری پس از آن که تاج‌محمد جاهد به حیث وزیر داخله گماشته شد؛ رهبری قول اردوی 207 ظفر در غرب افغانستان را به دوش گرفت.

گزارشگر: خلیل نورزایی

ویراستار: خیرالله رسولی

XS
SM
MD
LG