لینک های دسترسی

Breaking News

غنی به پاکستان: ما برای مذاکرات همه جانبۀ سیاسی آماده ایم


آقای غنی پس از ادای نماز عید سعید اضحی گفت که صلح با پاکستان آجندای ملی افغانستان است
آقای غنی پس از ادای نماز عید سعید اضحی گفت که صلح با پاکستان آجندای ملی افغانستان است

محمداشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، روز جمعه اول عید سعید اضحی، پس از ادای نماز عید در ارگ ریاست جمهوری در بیانیۀ کوتاه خطاب به پاکستان گفت که افغانستان برای هرگونه مذاکرات همه جانبۀ سیاسی با آن کشور آماده است.

آقای غنی گفت که صلح با پاکستان آجندای ملی افغانستان است و باید صلح "باعزت" از لحاظ سیاسی تأمین گردد.

او افزود "از اینجا خطاب به پاکستان پیام می‌دهم که ما برای مذاکرات همه جانبۀ سیاسی آمادگی داریم...این برای همه باید ثابت شده باشد که کسی این خاک را به چیزی با زور مجبور نمی‌تواند؛ ولی ما در چوکات منطق و استدلال، انشاالله و تعالی برای تأمین امنیت منطقه، برای صلح منطقه هرگونه اقدامات می‌توانیم".

رئیس جمهور افغانستان همچنان گفت که در نتیجۀ "مؤفقیت" سیاست خارجی‌اش، کشورش در شرایطی گرفته است که ممکن آرزوهای "۴۰ سالۀ" مردمش برآورده شود.

دعوت به همبستگی مذهبی

رئیس جمهور افغانستان در بخشی دیگر از سخنان خود، ضمن تبریکی عید اضحی به تمام شهروندان افغان و مسلمانان جهان، از پیروان دو مذهب سنی و شیعه خواست که برای ثابت ساختن همبستگی مذهبی شهروندان افغان، به مساجد یکدیگر بروند.

او تاکید کرد که شهروندان افغان نه تنها از دید ملی، بلکه از لحاظ مذهبی نیز وحدت و همبستگی دارند.

آقای غنی، حمله بر هر مسجد و تکیه‌خانه را حمله بر تمام شهروندان افغان خواند و آن را کارهای "خوارج" و "فتنه" عنوان کرد.

دعوت مخالفین به صلح

رئیس جمهور افغانستان مثل سال گذشته، خطاب به مخالفین مسلح گفت که برای آنان دست صلح دراز می‌کند و به هیچ کسی اجازه نمی‌دهد که منافع ملی افغان‌ها را زیرپا کند.

او افزود "مخالفین مسلح افغانستان انتخاب کنند که افغان استند و از مادر افغان شیر خورده اند و از مادر وطن الهام گرفته اند، یا وسیلۀ نفاق، شفاق، و خوارج استند".

این در حالی است که تا حال به خواست‌های سران حکومت افغانستان، مخالفان مسلح دولت هیچ‌گونه چراغ سبزی نشان نداده اند.

از سوی دیگر، محمداشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در پیامی عیدی‌اش که دیشب منتشر شد، با اشاره به حملات مخالفان مسلح بر مساجد و انجام حملات انتحاری، گفت که دهشت‌افگنان "درس شرارت و تبهکاری" را در مکتب "ابلیس" آموزش دیده اند.

او افزود که هیچ نیروی "شیطانی" نخواهد توانست تزلزلی در اراده، درزی در وحدت و تردیدی در عزم شهروندان افغان ایجاد کند.

او در بخشی از علمای دینی و بزرگان سیاسی خواست که حمله بر مساجد و اماکن دینی را صریحاً محکوم کنند و واضح بگویند که این گونه حملات نه تنها توجیه شرعی ندارد؛ بلکه در تضاد با شریعت اسلامی است.

ظاهراً اظهارات آقای غنی، به حملات بر مساجدی در کابل و هرات است که در جریان امسال سبب کشته و زخمی‌شدن ده‌ها نمازگزار گردید.

رئیس جمهور افغانستان خطاب به مردمش گفت "با وجود تمام جنایات هراس‌افگنان که نه از سوختاندن مسجد و قران‌کریم حیا می‌کنند و نه از تخریب مکتب، پل و سرک می‌شرمند، کامیابی نصیب شما است و افغانستان عزیز هر روز گام‌های رو به جلو می‌نهد".

او با اشاره به گام‌های برای استفاده از منابع طبیعی و توانمندی زیربناهای اقتصادی تأکید کرد که نیروهای امنیتی افغان نیز با گذشت هر روز قدرتمند می‌شوند.

XS
SM
MD
LG