لینک های دسترسی

Breaking News

پنج کارمند امداد رسانی امارات شامل کشته شدگان حملۀ کندهار است


در این تصویر دفتر رسانه های کندهار، که لحظات قبل از انفجار گرفته شده، سفیر امارات متحده در حال افتتاح بنیاد خیریه النهیان است.
در این تصویر دفتر رسانه های کندهار، که لحظات قبل از انفجار گرفته شده، سفیر امارات متحده در حال افتتاح بنیاد خیریه النهیان است.

خبر رسانی رسمی امارات متحدۀ عربی، روز چهار شنبه گزارش داد که پنج کارمند کمک های بشری آن کشور در بخش معارف و فعالیت های انکشافی در افغانستان مصروف کار بودند.

بر اساس گزارش خبر رسانی دولتی امارات متحدۀ عربی، شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان، پادشاه آن کشور، هدایت داده است تا بیرق امارات متحدۀ عربی برای سه روز نیمه بر افراشته باشد.

به گفتۀ مقامات حکومت افغانستان، در حملۀ روز سه شنبه در قندهار، حد اقل هفت نفر کشته و ۱۸ تن دیگر زخمی شدند. سفیر امارات متحدۀ عربی، در میان زخمیان این حمله است.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، در واکنش به حملۀ روز سه شنبه بر مهمان‏خانۀ والی کندهار گفت که این گونه اعمال نمی‏تواند روابط و همکاری میان افغانستان و امارات متحدۀ عربی را خدشه ‏دار کند و این حمله را محکوم کرد.

رئیس جمهورغنی گفت " این اعمال به هیچ وجه نمی‌تواند روابط و همکاری‌ها میان افغانستان و امارات متحدۀ عربی را خدشه‌دار سازد".

ارگ ریاست جمهوری میگوید که سفیر امارات متحدۀ عربی به‌منظور کمک‌های بشری و افتتاح بنیاد خیریه‌النهیان به ولایت کندهار سفر کرده بود.

روز سه شنبه، سه ولایت افغانستان: کابل، هلمند و کندهار—شاهد حملات مرگبار بود. در دو حملۀ انتحاری در شهر کابل حد اقل ۳۷ نفر کشته و ۹۴ تن دیگر زخمی شدند. این حمله در سرک دارالامان صورت گرفت و مسوولیت این حملۀ مرگبار را گروه طالبان بر عهده گرفت.

قبل بر آن، در نتیجۀ یک حملۀ انتحاری در شهر لشکرگاه ولایت هلمند، ده نفر کشته و ده تن دیگر زخمی گردیدند.

ریاست جمهوری افغانستان طی اعلامیه ای این حملات را محکوم کرد و آنرا عمل جنایتکاران عنوان کرد. اعلامیۀ ریاست جمهور افغانستان همچنین هشدار داد که عاملان این حملات در هیچ نقطۀ افغانستان در امان نخواهند بود.

آغاز بررسی ها جهت شناسایی هویت قربانیان

در همین حال یکی از مقامات بلند پایۀ نظامی در ولایت کندهار می‏گوید یک گروهی از داکتران افغان، امریکایی و امارات متحده به کندهار رسیده اند.

به گفتۀ این مقام نظامی، این گروه داکتران برای انجام معاینات دی ان ای (DNA) برای شناسایی قربانیان حملۀ شب گذشته، به این ولایت آمده اند.

یک مقام قول اردوی ۲۰۵ اتل به شرط افشا نشدن هویت‎ اش به صدای امریکا گفت پنج شهروند امارات متحدۀ عربی، عبدالمالک ترجمان سفیر امارات متحده، رئیس امورخارجۀ ولایت کندهار، بازمحمد جوزجانی عضو ولسی جرگه، یما قریشی، دیپلومات افغانستان در واشنگتن، و دوتن دیگر در میان کشته شده‎ها اند.

هم‏چنان صمیم خپلواک سخنگوی والی کندهار به صدای امریکا گفت عبدالعلی شمس، معاون والی کندهار ،نیز شامل کشته شده‏ ها است.

به گفتۀ یک مقام نظامی قول اردوی ۲۰۵ اتل، اجساد قربانیان برای معاینات طبی، جهت شناسایی به شفاخانه نیروهای خارجی در میدان هوایی این ولایت، انتقال داده شده اند.

این مقام نظامی تأیید کرد که جسد یک دیپلومات عرب از مبایل همراه و کارت هویت‎ اش و هم‏چنان جسد یما قریشی یکی از خویشاوندان حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین و دیپلومات افغانستان در واشنگتن شناسایی شده است. اما بقیه اجساد به معاینات DNA نیاز دارند تا شناسایی و به خانواده‏ های شان تسلیم شوند.

این مقام نظامی قول اردوی ۲۰۵ اتل افزود به شمول همایون عزیز والی کندهار و سفیر امارات متحده عربی، ۱۴ تندر نتیجۀ شعلۀ آتش، زخمی شده اند که وضعیت صحی آنان قناعت بخش است.

جنرال عبدالرازق قوماندان امنیه ولایت کندهار در صحبت با صدای امریکا گفتمواد انفجاری در کوچ‏های مهمان‏خانۀ والی کندهار جابجا شده بود.

جنرال عبدالرازق افزود در همان کوچ، که لحظات قبل از انفجار او نشسته بود، مواد انفجاری جاسازی و منفجر شده است.

به گفتۀ قوماندان امنیه ولایت کندهار پس از آن، که وی غرض ادا نماز از این اطاق بیرون شد، دو انفجار پیهم رخ داد.

ساختمان مقام ولایت کندهار با تدابیر شدید امنیتی حفاظت می‎شود، خانوادۀ والی کندهار نیز در همین محوطه اقامت دارند.

منابع امنیتی به صدای امریکا می‏گوید یک گروه نیروهای امنیتی افغان و خارجی در مود چگونگی وقوعاین رویداد و اینکه چگونه مواد انفجاری در این حمله استفاده شده تحقیق می‎کنند.

قاری محمد یوسف که خود را سخنگوی طالبان معرفی می‏کند با فرستادن اعلامیۀ به رسانه‏ها گفته است حملۀ شب گذشته بر مهمان‎خانۀ والی کندهار ارتباطی به آنان ندارد.

قاری محمد یوسف در اعلامیۀ این گروه نوشته است "واقعۀ که در مقر ولایت کندهار در یک نشست، شب گذشته رخ داده، مشکل داخلی آنهاست و ارتباطی به ما ندارد چون ما دیشب در کندهار عملیاتی نداشتیم."

تا اکنون کدام گروهی دیگر مسؤولیت این رویداد را نگرفته است.

XS
SM
MD
LG