لینک های دسترسی

Breaking News

همکاری ستراتیژیک میان افغانستان و عربستان سعودی


در جریان سفر عمره ای رییس جمهور احمدزی، به ریاض روی موضوع همکاریهای دراز مدت میان افغانستان و عربستان سعودی نیز صحبت شد و هر دو جانب روی آن توافق نمودند.

به اساس اعلامیه خبری ارگ ریاست جمهوری اشرف غنی احمدزی، رییس جمهور افغانسان روز قبل در دیدار با شهزاده سلمان بن عبدالعزیز ولیعهد و وزیر دفاع عربستان سعودی موضوع همکاری دراز مدت یا پیمان ستراتیژیک میان افغانستان و عربستان را مطرح کرده است.

جانب افغانستان نقش عربستان سعودی را در اعاده صلح و ثبات در افغانستان سازنده توصیف نموده خواهان ایفای نقش عربستان سعودی در چارچوب همکاریهای منطقوی شده است.

در ین دیدار مسایل و مشکلات کارگران افغان مقیم عربستان سعودی و فراهم نمودن تسهیلات برای حجاج افغان در ایام مراسم حج و همچنان موضوع زمین وقفی زیر بحث آمده است.

رییس جمهور احمدزی، از ولیعهد عربستان سعودی خواسته است که عربستان با افغانستان دارای روابط وسیع اقتصادی باشد.

طبق اعلامیه ارگ ریاست جمهوری، ولیعهد عربستان سعودی به رییس جمهور احمدزی، وعده داده است که عربستان سعودی هر آنچه در توان داشته باشد دریغ نخواهد کرد.

به اساس اعلامیه ارگ، میان رییس جمهور احمدزی و ولیعهد سعودی توافق شده است تا یک هیات برای تعقیب و بررسی مسایل توافق شده نیز تعیین گردد.

این نخستین سفر رسمی رییس جمهور احمدزی، به خارج کشور است که بخاطر ادای عمره آغاز شده است.

این که همکاریهای دراز مدت میان افغانستان و عربستان سعودی چگونه شکل خواهد گرفت، احمد سعیدی، تحلیل گر مسایل سیاسی به این باور است که در شرایط کنونی عربستان سعودی نخواهد توانست کدام نقش مثبت را در قضیه افغانستان ایفا کند.

به باور آقای سعیدی، در موجودیت و حضور داعش، تنها نقش مثبت که کشور عربستان سعودی ایفا کند این خواهد بود که افغانستان را آرام بگذارد و مداخله نداشته باشد.

به عقیده آقای سعیدی، هرگاه افغانستان تلاش بکند که به عربستان سعودی نزدیک شود و روابط نیک ایجاد کند، آنگاه جمهوری ایران مشکلات و مسایل را برای افغانستان ایجاد خواهد کرد و هر زمانی که افغانستان به جمهوری اسلامی ایران نزدیک شده است عربستان سعودی مسایل و معضله ها ایجاد کرده است.

آقای سعیدی، راجع به نقش عربستان سعودی در پروسه صلح افغانستان گفت که کشور سعودی بالای کشور پاکستان و طالبان اثر گذار است ولی مساله افغانستان از صلاحیت و توان کشورهای منطقه بالاتر است، بلکه در حیطه ای صلاحیت و توان امریکا میباشد و بس.

حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان هم در دوران حاکمیت و زعامت خود، در اوقات مختلف تلاش کرده است تا روابط و مناسبات با کشور عربستان سعودی بهبود یابد، اما نتایج ملموس و مطلوب از آن بدست نیامده است و کشور عربستان در اعاده صلح در افغانستان و یا در آشتی دادن مخالفان مسلح با حکومت افغانستان کمک مطلوب نکرده است.

اما یک عده از تحلیلگران سیاسی میگویند که عربستان سعودی، هم با حکومت نظامی و هم با حکومت ملکی کنونی پاکستان روابط تنگاتنگ دارد هر گاه عربستان با صداقت در جهت همکاری با روند صلح گام بردارد , این کشور میتواند در پروسه صلح افغانستان کمک شایانی را بکند.

تا هنوز دقیق معلوم نیست که هیات مشترک دو کشور در مورد همکاریهای دراز مدت افغانستان و عربستان سعودی یا پیمان ستراتیژیک بین افغانستان و عربستان سعودی چگونه متن و مسوده یی را تهیه خواهند کرد اما تاثر عمومی در افکار عامه اینست که سعودی در میان گروهای سیاسی مختلف از نفوذ لازم برخوردار است و روابط نیک با این کشور که قبله مسلمانان در آنجا موقعیت دارد ممکن است در اعاده صلح در افغانستان مفید ثابت شود .

  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG