لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: نمی‌خواهم آبها بی‌فایده از افغانستان بیرون شود


رئیس جمهور غنی گفت که برای مهار آبهای افغانستان، در سال جدید خورشیدی کار روی ۲۱ بند آب آغاز می‌شود.
رئیس جمهور غنی گفت که برای مهار آبهای افغانستان، در سال جدید خورشیدی کار روی ۲۱ بند آب آغاز می‌شود.

امروز کنفرانس ملی سه روزه ترویج و انکشاف زراعتی افغانستان در کابل برگزار شد.

محمد اشرف غنی رییس جمهور این کشور گفت که در گذشته افغانستان دارای سیستم توزیع آب مؤثر بود؛ ولی اکنون این سیستم به کلی از بین رفته است.

آقای غنی تأکید کرد که برای مهار آبهای افغانستان، در سال جدید خورشیدی کار روی ۲۱ بند آب آغاز می‌شود تا مشکلات دهاقین از ناحیه آب زراعتی رفع گردد.

او گفت "دیگر احمق پولی بس است؛ سالهاست که دیگران از آبهای ما استفاده می‌کنند، دیگر نمی‌خواهم که آبها بی‌فایده از افغانستان بیرون شود."

رئیس جمهور افغانستان اعمار بندها را زمانگیر خواند؛ ولی افزود که کار روی کانال‌ها و رفع مشکلات آب زراعتی در اولویت کاری دولت قرار دارد.

مشکلات زمین

آقای غنی در این نشست گفت که غصب زمین یکی از مشکلات بنیادی است؛ ولی به تمام والیان حکم کرده است که جلو غصب زمین را بگیرند و در عین زمان زمین‌های غصب‌شده را از چنگال غاصبین بیرون سازند.

رئیس جمهور افغانستان افزود که اگر زمین‌های زیر کشت با دوران حکومت داوودخان مقایسه گردد، یک بر سه آن نیست.

او گفت"ما دوباره آن زمین‌ها را زیر کشت می‌آوریم که چند صد هزار هکتار زمین زیر کشت می‌آیند."

آقای غنی تأکید کرد که به دلیل مشکلات در سیستم زراعتی، نسل جدید به زراعت علاقه ندارند، بلکه از روستاها به شهر می‌آیند در حالی که باید وضعیت دهاقین در روستاها بهبود یابد.

او گفت "بچه‌های دهقان به خاطریکه عاید این پیشه کم است، نمی‌خواهند دهقان شوند؛ ما باید این وضعیت را تغییر دهیم؛ باید مقدار عاید دهقان از دیگر کارها بالا برده شود."

همچنان او برای بلندرفتن محصولات زراعتی بر ایجاد یک طرح از سوی وزارت زراعت و آبیاری تأکید کرد و گفت که در این راستا سکتور خصوصی با این وزارت شریک اند.

از سوی دیگر اسدالله ضمیر وزیر زراعت و مالداری گفت که این وزارت پالیسی جدید ترویج و انکشاف زراعتی را تدوین کرده است و روی انکشاف متوازن زراعت در سطح روستا، ولسوالی و ولایت به صورت هماهنگ سرمایه‌گذاری خواهد شد.

وزیر زراعت و مالداری افغانستان تأکید کرد که این پالیسی به زودی تطبیق خواهد شد.

XS
SM
MD
LG