لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: مرگ ملا عمر وضعیت را تغیر داده است


محمد اشرف غنی می گوید که برای تامین صلح به پرداخت هر قیمت آماده است.
محمد اشرف غنی می گوید که برای تامین صلح به پرداخت هر قیمت آماده است.

براساس اعلامیه دفتر مطبوعاتی ارگ ریاست جمهوری، محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان می گوید که اکنون در وضیعت افغانستان تغییرات به وجود آمده است و تعداد زیادی از کشور های جهان، موقف افغانستان را در رابطه به صلح مورد تایید قرار داده اند.

در اعلامیه ارگ گفته شده که رئیس جمهور غني، شام دیروز در ارگ ریاست جمهوری با اعضای شورای مردمی لوی کندهار دیدار کرد و گفت که اکنون افغانستان در انزوا نیست و مرگ ملا عمر در اوضاع کنونی تغییراتی را به وجود آورده است.

آقای غني خاطر نشان کرد که صلح از یک دروازه برقرار نمی گردد بلکه تامین صلح واقعی در اثر مسئولیت مشترک دولت و مردم امکان پذیر است و دروازه مذاکرات از سوی ملت و دولت افغانستان، به روی همه باز می باشد.

رئیس جمهور غنی گفت که ما برای برقراری صلح به یک اجماع ملی نیاز داریم تا در میکانیزم کنونی صلح اصلاحات بنیادی به میان آید.

آقای غنی گفت که صلح یک مسئله ملی است و برای تامین آن به پرداخت هر قیمت آماده است.

رئیس جمهور افغانستان تاکید کرد که صلح به زور نیزه تامین نمی‌شود بلکه برای برقراری صلح پایدار به سهم گیری گسترده مردم نیاز است.

در این دیدار، تورن نیک محمد و محمد ایوب رفیقی به نماینده گی از دیگران در مورد تامین صلح سرتاسری در کشور صحبت نموده گفتند که صلح برای بقای افغانستان یک امر حیاتی است.

آنها پیشنهاد کردند که از هر ولایت کشور ده تن از علمای دینی، بزرگان و متنفذین انتخاب شوند تا در رابطه به صلح مشوره های خویش را با حکومت شریک سازند.

تحلیل گران امور افغانستان اظهارات اخیر رهبران حکومت افغانستان را در مورد صلح نماینگر واقعیت های می دانند که بقول شان این رهبران تازه به آن ربرو شده اند.

احمد سعیدی تحلیلگر امور افغانستان و پاکستان به صدا امریکا گفت که رئیس جمهور غنی از حمایت پاکستان در تامین صلح در افغانستان مایوس گردیده است و اظهارات اخیر وی نیز نشاندهنده این واقیعت است.

به گفته آقای سعیدی، محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در ده ماه گذشته برای بهبود مناسبات و تقویت فضا اعتماد بین افغانستان و پاکستان امتیازات را نیز به ان کشور داد اما رئیس جمهور غنی متیقین گردیده است که تامین صلح در اینده نزدیک ممکن نیست.

اقای سعیدی گفت" باید ما تعریف کنیم که ما از پاکستان چه میخواهیم یعنی ما میخواهیم که تروریزم را به افغانستان روان نه‌کنند، حمایه نه کنند، لانه تروریزم را از بین ببرید ما دیگر مشکل نه داریم ، ولی برای پاکستان هم مسئله خط دیورند مطرح است، مسئله اب های افغانستان مطرح است ، مسئله رقابت با هند مطرح است و مسئله ترانزیت مطرح است".

اقای سعیدی می گوید که بعضی از این مسایل مانند مسئله خط دیورند در اختیار حکومت افغانستان نیست تا روی ان با پاکستان صحبت کند و انرا حل وفصل نماید.

او می گوید برای ایجاد فضا اعتماد بین این دو کشور به وقت بیشتر نیاز است.

XS
SM
MD
LG