لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: مخالفین مسلح جهادی نه بلکه دهشت‌گر اند


 رئیس جمهور غنی در محفل گرامی‌داشت از هفتۀ شهید گفت، مخالفین مسلح چی دلیلی دارند که طفل افغان را از آینده محروم می‌سازند.
رئیس جمهور غنی در محفل گرامی‌داشت از هفتۀ شهید گفت، مخالفین مسلح چی دلیلی دارند که طفل افغان را از آینده محروم می‌سازند.

در حالی که رهبر طالبان جنگ این گروه را در افغانستان برحق می‌خواند؛ اما رئیس جمهور غنی می‌گوید، تروریستان چه داعیه برحقی دارند که طفل افغان را از آینده محروم می‌کنند.

مولوی هبت‌الله آخوندزاده رهبر گروه طالبان در پیام عیدی خود، جنگ این گروه در برابر نظامیان افغان در افغانستان، برحق و بر اساس اصول شریعت خوانده است.

در بخشی از پیام عیدی رهبر طالبان آمده است که مبارزۀ این گروه جنگ نامشروع و بغاوت به خاطر اغراض ناجایز نیست؛ بلکه به خاطر این است که افغانستان تحت "اشغال" قرار گرفته و یک نظام "ضد اسلامی" و "اجیر" تحمیل شده است.

مولوی آخوندزاده در پیام عیدی خود گفته است "جهاد و مبارزۀ ما ادامه دارد و داشتن نظام اسلامی و کسب آزادی کشور حق دینی و انسانی ما می‌باشد".

رهبر طالبان از کشورهای اسلامی خواسته است که از این گروه حمایت کنند و مسؤولیتی که متوجۀ آنان است، آن را ادا کنند.

اما هم‌زمان با انتشار پیام عید قربان رهبر گروه طالبان، محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان که در محفل گرامی‌داشت از هفتۀ شهید در کاخ ریاست جمهوری سخن می‌زد، گفت، مخالفین مسلح چی دلیلی برحق دارند که طفل افغان را از آینده محروم و کهنسالان را منفجر می‌سازند.

او با اشاره به عملکرد گروه‌های شورشی گفت "اینها با فرمایشات دین مبین اسلام بیگانه استند، تمام علمای دین با یک صدا فتوا داده اند، سال گذشته فتوا از مکه معظمه صادر شد که اینها جهادیان نه؛ بلکه دهشت‌گر استند، در کجای دین مبین اسلام به انتحاری اجازه داده شده...".

تلاش‌های نظامی و سیاسی

از سوی دیگر مولوی هبت‌الله آخوندزاده در پیامی که به مناسبت عید قربان صادر کرده است؛ به تلاش‌های نظامی و سیاسی این گروه اشاره کرده است.

او در پیام خود گفته است که گروه طالبان در کنار سیاست نظامی به تلاش‌های سیاسی نیز برای حل مسألۀ افغانستان تلاش کرده و به همین منظور دفتر سیاسی این گروه در قطر ایجاد گردیده است.

در بخشی از پیام آمده است "ما می‌خواهیم با جهانیان روابط داشته باشیم و پرسش‌ها و تشویش‌های موجود آنان را دربارۀ خویش جواب داده و رفع کنیم".

این ادعای طالبان در حالی است که در پانزده سال گذشته و پس از ایجاد حکومت وحدت ملی بارها از طالبان خواسته شده که به میز مذاکره حاضر شوند اما این گروه هرگونه گفتگو را رد کرده و به نبرد ادامه داده ‌اند.

قرار بود که طالبان در اول ماه مارچ سال روان میلادی به صورت مستقیم به وساطت پاکستان به میز مذاکره حاضر شوند؛ اما این کار نیز صورت نگرفت.

با این حال محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان بار دیگر تأکید کرد که "جهاد واقعی" به افغان‌ها و نظامیان افغان رسیده است؛ چون در برابر هرگونه عملکرد دهشت‌افگنی مبارزه می‌کنند و "افغانستان گور دهشت‌گران خواهد بود".

رئیس جمهور افغانستان تأکید کرد که مبارزه در برابر دهشت‌افگنی به هر قیمت و هر زمانی ادامه خواهد یافت که این کشور به مؤفقیت خود نایل آید.

XS
SM
MD
LG