لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: عاملان حملات تروریستی اخیر، در پاکستان به سر می‌برند


رئیس جمهور غنی گفته است، عوامل حملات تروریستی سه شنبۀ هفته گذشته در کابل، کندهار و هلمند، در پاکستان آزادانه فعالیت دارند
رئیس جمهور غنی گفته است، عوامل حملات تروریستی سه شنبۀ هفته گذشته در کابل، کندهار و هلمند، در پاکستان آزادانه فعالیت دارند

محمداشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در صحبت تیلفونی با جنرال قمر جاوید باجوه، لوی درستیز پاکستان، گفته است، عوامل حملات تروریستی سه شنبۀ هفته گذشته در کابل، کندهار و هلمند، در پاکستان آزادانه فعالیت دارند.

ریاست جمهوری افغانستان با نشر خبرنامه‌ای گفته است، شام گذشته جنرال باجوه در تماس تیلفونی با رئیس جمهور غنی، حملات تروریستی هفتۀ گذشته در کندهار، کابل و هلمند را نکوهش کرده و به رئیس جمهور و شهروندان افغانستان تسلیت گفته است.

در حملات سه شنبۀ گذشته در کابل، کندهار و هلمند، پنجاه تن کشته و بیش از صد تن زخمی شدند.

در میان کشته‎ها پنج دیپلومات امارات متحدۀ عربی، معاون والی کندهار، دو عضو شورای ملی، تعدادی از کارمندان شورای ملی افغانستان و در میان زخمیان، سفیر امارات متحدۀ عربی در کابل، والی کندهار و ده‎ها تن از کارمندان شورای ملی افغانستان شامل اند.

مسؤولیت حملات کابل و هلمند را گروه طالبان به عهده گرفت؛ اما از ارتباط داشتن با حملۀ کندهار، انکار کرد.

اما حکومت افغانستان طالبان را مسؤول هر سه حمله می‌داند و ادعا می‎کند که طرح این حملات در بیرون از مرزهای افغانستان، در پاکستان ریخته شده است. ولی پاکستان این ادعاها را نادرست می‎خواند.

رئیس جمهور غنی ضمن سپاس‎گذاری از غم شریکی و تسلیت جنرال باجوه، به او گفته است "عاملان این حملات تروریستی که مسئولیت آن ‎را پذیرفته اند، در پاکستان به سر می‎برند، آزادانه فعالیت نموده و استخدام می‎کنند و هنوز بر علیه آن‎ها اقدامی صورت نگرفته است".

در خبرنامۀ ریاست جمهوری به نقل از رئیس جمهور آمده است که دولت افغانستان ارادۀ قوی در زمینۀ انتقام‌گیری از عاملان این رویدادها دارد و برای تأمین امنیت این کشور آمادگی می‎گیرد.

آقای غنی هشدار داده است که تروریزم و افراط‌گرایی تهدید جدی برای منطقه و جهان است و به دلیل نبود اراده‌ای جدی برای مبارزه با آن، برای پاکستان و منطقه، خطرهای جدی را متوجه می‎سازد.

در همین حال لوی درستیز پاکستان در صحبت با رئیس جمهور غنی، با اشاره بر کارکردهای پاکستان در گذشته، تعهد کرده است که آن عملکردها، تکرار نخواهد شد.

جنرال قمرجاوید باجوه، لوی درستیز پاکستان در این صحبت تیلفونی گفته است "کشورش ارادۀ محکم همکاری در زمینۀ ثبات و امنیت افغانستان دارد."

رئیس جمهور غنی، در این صحبت تیلفونی گفته است که تکرار سال ۲۰۱۶ میلادی برای دولت و مردم افغانستان، قابل قبول نیست و در مورد آن باید مذاکرات جدی و همه جانبه صورت گیرد.

دفتر روابط عامۀ نیروهای پاکستان نیز با نشر خبرنامه‌ای گفته است، جنرال قمرجاوید باجوه شام گذشته با محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان طی تماس تیلفونی، حملات تروریستی اخیر را محکوم کرده و تأسف خود را در این زمینه ابراز کرده است.

در خبرنامۀ دفتر روابط عامۀ نیروهای پاکستان یا آی اس آی، آمده است که لوی درستیز این کشور، در صحبت با رئیس جمهور غنی، وجود پناهگاه‎های تروریستان را در خاک این کشور رد کرده است.

بر بنیاد خبرنامه، او از عملیات ضرب عذب نیروهای پاکستانی بر ضد هراس‌افگنان، یاد آوردی کرده و گفته است که در این عملیات تمامی تروریستان را هدف قرار داده و مراکز آنان را از بین برده اند.

در این خبرنامه به نقل از جنرال باجوه آمده که او به رئیس جمهور غنی گفته است " سود اتهام وارد کردن پاکستان و افغانستان به یکدیگر، فقط به دشمنان صلح در منطقه می‎رسد."

هم‎چنان جنرال باجوه برای جلوگیری از رفت و آمد تروریستان در نزدیکی خط دیورند و کنترول سرحد به تنظیم مؤثر امور سرحدی و همکاری استخباراتی میان دو کشور تأکید کرده است.

XS
SM
MD
LG