لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: بزرگترین تهدید عدم توازن بین صادرات و واردات است


رئیس جمهور غنی امروز سنگ تهداب شش فابریکۀ تولیدی "شرکت‌های الکوزی گروپ" را در پارک صنعتی کابل گذاشت.
رئیس جمهور غنی امروز سنگ تهداب شش فابریکۀ تولیدی "شرکت‌های الکوزی گروپ" را در پارک صنعتی کابل گذاشت.

رئیس جمهور افغانستان امروز هنگام تهداب‌گذاری شش فابریکۀ تولیدی گفت که از لحاظ سیاسی همواره افغان‌ها از خاک شان دفاع کرده اند؛ اما دارای استقلال اقتصادی نبوده اند.

رئیس جمهور غنی در این مراسم گفت که اهداف بزرگ باید ساده، عام فهم و قابل اجرا باشد. او تأکید کرد که در افغانستان فقر، "کثافت اداری" و موادمخدر وجود دارد؛ اما باید این کشور به از مملکت وارداتی به صادراتی مبدل گردد.

او گفت که افغان‌ها همواره از استقلال سیاسی خود دفاع کرده اند؛ ولی هیچگاهی دارای استقلال اقتصادی نبوده اند و هنوز هم نیستند.

به گفتۀ رئیس جمهور، موضع حکومت وی از آغاز این بوده است که این کشور را از وابستگی رها سازد و به یک کشور خودکفا و صادرکننده مبدل کند.

رئیس جمهور تأکید کرد "مشکل دوام‌دار افغانستان، بزرگترین تهدید از دیدگاه من، عدم توازن بین صادرات و واردات است".

افغانستان کشوری است که در حال حاضر 39 درصد نفوس آن زیر خط فقر زندگی می‌کند و به دلیل شدت ناامنی‌ها در دو سال اخیر، بیشترین سرمایه‌گذاران افغان، سرمایه‌های خود را به بیرون از افغانستان منتقل ساخته اند.

بر اساس ارقام سرمایه‌گذاران افغان، در حال حاضر افغان‌ها، 18 میلیارد دالر را در امارات متحدۀ عربی سرمایه‌گذاری کرده اند.

اما رئیس جمهور افغانستان تأکید کرد که دولت افغانستان تعهد کامل به همکاری با یک سکتور خصوصی قانونمند و هدفمند دارد؛ در هر سکتوری که سرمایه‌گذاران علاقه داشته باشند؛ می‌توانند به حکومت پیشنهاد ارائه کند تا مشکلات شان در این عرصه حل گردد.

این در حالی است که تغییر در دسترخوان مردم، یکی از وعده‌های رئیس جمهور غنی در دوران پیکارهای انتخاباتی بود.

تهداب‌گذاری شش فابریکه تولیدی

امروز سنگ تهداب شش فابریکۀ تولیدی "کمپنی‌های الکوزی گروپ" در پارک صنعتی کابل، گذاشته شد.

انجنیر خلیل‌الله الفی به نمایندگی از کمپنی‌های الکوزی گروپ در مراسم تهداب‌گذاری این فابریکه‌ها گفت، سرمایۀ مجموعی شش فابریکه ۳۵۰ میلیون دالر است که برای دو هزار افغان به صورت مستقیم و ده‌ها هزار دیگر زمینۀ شغلی ضمنی را فراهم خواهد کرد.

این فابریکه‌ها پس از آغاز کار، در بخش‌های موادغذایی، تولید قوطی المونیمی برای نوشابه‌ها گازدار، کارتن‌سازی، مطبعه چاپ و دستمال کاغذی تولیدات خواهد داشت.

انجنیر الفی گفت که در حال حاضر افغانستان سالانه به ارزش صد میلیون دالر قوطی المونیمی را برای تولیدات نوشابه‌های گازدار وارد می‌کند.

او گفت "جهت بلندرفتن گراف صادرات کشور، ما در نظر داریم که تولیدات فابریکات خویش را بیشتر از ضروریات مارکیت‌ها داخلی گرفته و ما در نظر داریم که ۶۰ فیصد این تولیدات را برای صادرات و ۴۰ فیصد تولیدات آن را به مارکیت‌های داخلی عرضه بداریم".

بر اساس قراردادی که میان دولت افغانستان و کمپنی الکوزی گروپ امضا شده است، این فاربریکه‌ها باید در مدت سه سال آینده اعمار و به بهره‌برداری برسد؛ اما نمایندۀ الکوزی گروپ تعهد کرد که فاز اول آن تا آخر سال ۲۰۱۷ و تمام شرکت‌ها تا آخر سال ۲۰۱۸ میلادی تکمیل گردد.

ارقامی که از سوی سکتور خصوصی ارائه شده است؛ کمپنی‌های الکوزی گروپ در بخش‌ها مختلف غذایی و غیرغذایی، تا کنون حدود یک میلیارد دالر در افغانستان سرمایه‌گذاری کرده است.

XS
SM
MD
LG