لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: نمی‌دانیم پاکستان از ما چه می‌خواهد؟


نشست "پروسه کابل" روز سه ‌شنبه با حضور نمایندگان ۲۷ کشور و سازمان‌های بین‌المللی، برگزار شد
نشست "پروسه کابل" روز سه ‌شنبه با حضور نمایندگان ۲۷ کشور و سازمان‌های بین‌المللی، برگزار شد

محمداشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان هنگام سخنرانی افتتاحیه‌اش در نشست "پروسه کابل" گفت که افغانستان دنبال گفتگو با پاکستان است؛ اما هنوز مشخص نیست که اسلام‌آباد دنبال چی است؟

نشست "پروسه کابل" ساعت نُه صبح روز سه ‌شنبه با حضور نمایندگان ۲۷ کشور و سازمان‌های بین‌المللی، تحت تدابیر شدید امنیتی در ارگ ریاست جمهوری آغاز شد؛ هرچند قرار بود که قبلاً در وزارت خارجه برگزار گردد؛ اما به دلیل تهدیدهای امنیتی مکان آن تغییر کرد.

با وجود تدابیر شدید امنیتی، ساعت ۱۱:۳۰ یک راکت در ساحه شش درک کابل از مربوطات حوزه نهم امنیتی، بر یک میدان تنیس اصابت کرد که به گفتۀ بصیر مجاهد سخنگوی پولیس کابل، به کسی آسیب نرسیده است.

رئیس جمهور غنی در سخنانش نیز، با تمرکز روی چالش‌های امنیتی و با قدردانی از حضور نمایند‌گان کشورها در کابل، گفت، اکنون آنان در شهری به سر می‌برند که باشندگان آن بر گلیم غم نشسته اند.

رئیس جمهور غنی، با اشاره به تلاش‌های افغانستان در نشست‌های دوجانبه، سه‌جانبه و چندین‌جانبه برای رسیدن به ثبات پایدار؛ اما گفت که هیچ پیشرفت در این زمینه حاصل نشد.

او افزود "ما با پاکستان صلح می‌خواهیم، می‌خواهیم که به پاکستان اعتماد بتوانیم، می‌خواهیم فرصتی همکاریِ داشته باشیم که باعث رشد و کاهش فقر در دو کشور گردد؛ اما مشکل این است که نمی‌دانیم پاکستان چه می‌خواهد؟ چه چیزی پاکستان را متقاعد می‌سازد که افغانستان با ثبات، نه تنها به نفع آنها؛ بلکه به نفع منطقه است نیز است".

در همین حال، افغانستان در نشست کابل از پاکستان خواست که آجندایش را دربارۀ مصالحه - این که چگونه می‌توان به ثبات و صلح دایمی دست یافت؟ - ترتیب کند.

هم‌چنان رئیس جمهور افغانستان تأکید کرد، در حالی که سطح همکاری میان کشورها بهبود یافته است؛ اما هنوز چهارچوب‌ها، وسایل و نیز تطابق‌پذیری لازم برای جلوگیری از تحرکات شورشیان، شناسایی و نابودی آنها وجود ندارد.

آقای غنی گفت "تا زمانی که ما یک چهارچوب مشخص برای حل تمامی مشکل تروریزم ایجاد نکنیم، هدف قراردادن بخش‌های کوچک آن کارساز نخواهد بود. جامعه جهانی تعهد کرده است که حمایت کشور ها از تروریزم و تمویل فرامرزی آن را تحمل نخواهد کرد و ما از جهانیان می‌خواهیم به تعهداتی که سپرده اند، عمل کنند تا خشونت‌ها و ترور خاتمه یابد".

او با اشاره به موقعیت جغرافیایی افغانستان، اضافه کرد که این کشور به همین خاطر و صعب‌العبور بودنش، هدف تروریزم جهانی قرار گرفته است.

گفتگو با طالبان

در حالی که افغانستان در یک هفتۀ اخیر شاهد گسست‌های اجتماعی – سیاسی است؛ رئیس جمهور این کشور در نشست روز سه شنبه پذیرفت که حکومت وی با چالش‌هایی در مبارزه با فساد، رهبری ضعیف و از هم‌پاشیدگی داخلی که به "میراث مانده" مواجه است.

او افزود که افغانستان همچنان در حل مشکلات ناشی از درگیری‌ها میان نخبه‌های سیاسی که با آن دست و گریبان می‌باشد، روبه‌رو است؛ اما با وجود این چالش‌ها، متعهد به بهبود وضعیت و آوردن اصلاحات می‌باشد.

آقای غنی تأکید کرد که برای گفتگوهای صلح با مخالفان تلاش می‌کند. اما این در حالی است که همواره طالبان به ندای حکومت افغانستان برای مصالحه پاسخ رد داده اند؛ ولی رئیس جمهور غنی گفت که هدف افغان‌ها صلح است و نه پیروزی، و در شرایطی که طالبان آمادۀ صلح نباشند، نمی‌توان صلح کرد.

او افزود "صلح باید تنها به موافقنامه خلاصه نشود؛ بلکه صلح عادلانه به گونۀ پایدار آن تأمین گردد...صلح باید از طریق یک بحث ملی تأمین شود و ما یک گفتمان ملی را در این زمینه دایر خواهیم کرد...موقعیت گفتمان صلح باید در موافقتنامه دوجانبه باشد، اگر موافقت صورت گیرد، به طالبان اجازه خواهیم داد تا دفتر شان را باز کنند؛ اما این فرصت برای همیشه به آنها فراهم نیست".

افغانستان بار دیگر در نشست "پروسه کابل" از کشورهای جامعه جهانی خواست که با صداقت کامل، پروسۀ صلح به رهبری افغان‌ها را حمایت و احترام بگذارند.

XS
SM
MD
LG