لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار مکرون به نتنیاهو: انتقال اجباری مردم از رفح 'جنایت جنگی' محسوب خواهد شد


از راست به چپ،‌ بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، و امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه
از راست به چپ،‌ بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، و امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه

امانویل مکرون، رییس‌ جمهور فرانسه، روز یکشنبه ۲۴ مارچ (پنجم حمل) در تماس تلیفونی با بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، گفت که هرگونه انتقال اجباری مردم از شهر رفح واقع در جنوب غزه ''جنایت جنگی'' محسوب خواهد شد.

مکرون همچنین تصمیم روز جمعه اسراییل را مبنی بر غضب ۸۰۰ هکتار زمین واقع در کرانۀ غربی را به شدت محکوم کرد، زمینی که اداره نتنیاهو در نظر دارد که شهرک‌های جدید یهودی نشین را در آن اعمار کند.

شماری از فعالان تصمیم اسراییل مبنی بر تصرف این زمین‌ها در کرانۀ غربی را در نوع خود بزرگترین تصرف در چند دهه اخیر خوانده اند.

مکرون در این تماس بار دیگر به مخالفت خود در مقابل هر گونه عملیات نظامی بر ضد حماس در رفح تاکید کرد، جایی که اکثر جمعیت غزه پس از ماه‌ها جنگ‌های شدید در این ساحه پناه برده اند.

رییس جمهور فرانسه در این تماس همچنین به نتنیاهو گفته است که کشورش پیش‌نویس یک قطعنامه را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارایه می‌کند و خواهان ''آتش‌بس فوری و دوامدار'' می‌شود.

رییس جمهور فرانسه از اسراییل همچنان خواسته است تا همه گذرگاه‌ها را در غزه باز کند.

قصر الیزه گفته است که مکرون با عبدالله دوم، پادشاه اردن، نیز در مورد ''وضعیت غیر قابل توجیه بشری در غزه'' صحبت کرده است.

رهبران دو کشور-فرانسه و اردن- گفته اند که مجبور کردن غیرنظامیان با خطر قحطی "غیرقابل توجیه" است.

رهبران دو کشور به منظور پایان یافتن منازعه میان اسراییل و فلسطین، همچنین به راه حل ایجاد دو دولت -اسراییل و فلسطین - که غزه نیز بخشی از فلسطین باشد،‌ تاکید کردند.

پلان حملۀ زمینی اسراییل بر رفح با مخالفت‌های فزاینده بین المللی مواجه شده است. شماری از کشور‌ها از جمله ایالات متحده هشدار داده اند که عملیات زمینی در این ساحه تلفات گسترده غیرنظامیان را در پی خواهد داشت و بحران انسانی را وخیم‌تر می کند.

اما اسراییل به ویژه نتنیاهو پافشاری دارد که برای نابودی گروه حماس، عملیات زمینی بر این ساحه یک امر ضروری است.

مرگبارترین جنگ در نوار غزه به تاریخ هفتم اکتوبر ۲۰۲۳ پس از آن آغاز شد که گروه حماس بر اسراییل حمله کرد و به گفتۀ مقام‌های اسراییلی، جنگجویان این گروه نزدیک به ۱۱۶۰ نفر را که اکثر شان غیرنظامیان بودند، کشتند و بیش از ۲۴۰ نفر دیگر را گروگان گرفتند که هم اکنون نیز ۱۲۹ گروگان در اسارت حماس به سر می‌برند و بر اساس گزارش‌ها، ۳۳ گروگان در جریان جنگ غزه کشته شده اند.

در نتیجهٔ‌ این حملات، بخش اعظم نوار غزه به مخروبه مبدل شده است. به گفتهٔ وزارت صحت غزه، در اثر حملات اسراییل بیش از ۳۲ هزار نفر کشته شده اند که بیشتر شان زنان و کودکان می‌باشند.

گروه

XS
SM
MD
LG