لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ ملاقات با رهبر کوریای شمالی را لغو کرد


دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، روز پنجشنبه به صورت رسمی مذاکرۀ را که قرار بود با رهبر کوریای شمالی انجام بدهد، لغو کرد.

قرار بود رئیس جمهور ترمپ با کیم جونگ اون، رهبری کوریای شمالی به تاریخ ۱۲ ماه جون ۲۰۱۸ در سینگاپور، ملاقات کند.

آقای ترمپ طی نامه ای عنوانی رهبر کوریای شمالی نوشته است که برایش آگاهی داده شده بود که تقاضای ملاقات از سوی کوریای شمالی صورت گرفته است و وی نیز می خواست با آقای اون دیدار کند اما "متاسفانه بنا بر خشم زیاد و خصومت آشکار که در آخرین اظهارات تان بیان شد، احساس می کنم که در شرایط کنونی نا مناسب خواهد بود تا این ملاقات که از دیر زمان به این سو پلان شده بود، صورت بگیرد."

با آنهم آقای ترمپ در این نامه از صبر و شکیبایی و تلاش رهبر کوریای شمالی در مورد مذاکراتی که اخیراً میان مقامات دو کشور صورت گرفته است، ستایش کرده است.

آقای ترمپ در این نامه همچنان قدرت اتمی امریکا را به رخ رهبر کوریای شمالی کشیده و نوشته است "شما در مورد قابلیت هسته‌ای تان صحبت می‌کنید، اما از ما بسیار عظیم و قدرتمند است، من از خدا می‌خواهم هرگز مجبور به استفاده از آن نشویم".

کاپی نامۀ سرگشادۀ رئیس جمهور ایالات متحده به رهبر کوریای شمالی
کاپی نامۀ سرگشادۀ رئیس جمهور ایالات متحده به رهبر کوریای شمالی

رئیس جمهوری ترمپ همچنان به خاطر رهایی سه شهروند امریکایی که در کوریای شمالی زندانی بودند، در این نامه سپاسگزاری کرده است.

دونالد ترمپ در این نامه نوشته است "اگر نظر شما در مورد این نشست بسیار مهم تغییر کرد، بدون تردید برایم زنگ بزنید یا نامه بنویسید. جهان و به ویژه کوریای شمالی، فرصت بزرگی را برای صلح پایدار، رفاه بزرگ و ثروت از دست داده است. این فرصت از دست رفته، واقعاً که لحظۀ غم انگیز تاریخ است".

با وجود این همه هشدار، رئیس جمهوری امریکا در این نامۀ سرگشاده نوشته است که دیده به راه روزی است تا چنین نشستی تحقق بپذیرد.

تخریب آزمایشگاه هسته ای

رئیس جمهور ترمپ این دیدار را چند ساعت پس از آن لغو کرد که کوریای شمالی امروز یک محل آزمایش هسته ای خود را با انجام یک رشته انفجارات چند ساعته و در حضورداشت خبرنگاران خارجی، از بین برد.

این انفجارات در عمق محل آزمایش هسته ای در کوهستانات منطقۀ پرنفوس شمالغرب آن کشور در سه تونل زیرزمینی و شماری از برج های نظارتی در ساحۀ اطراف آن انجام یافت.

یکی از آزمایشگاه های هسته ای کوریای شمالی
یکی از آزمایشگاه های هسته ای کوریای شمالی

اما کوریای شمالی فقط چند ساعت پس از تخریب محل یکی از آزمایشگاهی هسته ای خود، بار دیکرتاخت و تاز لفظی دیگر بر واشنگتن کرد..

پیونگ یانگ با انتقاد از اظهارات اخیر مایک پنس، معاون رئیس جمهور ترمپ، او را یک "نادان سیاسی" خطاب کرد.

آقای پنس در مصاحبه ای با شبکۀ تلویزیونی 'فاکس نیوز' گفت است "اشتباۀ بزرگ رهبر کوریای شمالی خواهد بود که اگر قبل از مذاکرات ماۀ آینده، با ایالات متحده بازی کند".

کوریای شمالی همچنان هشدار داده بودکه اگر ایالات متحده به "اعمال شیطانی" ادامه دهد، بر مذاکرات ماۀ آینده غور مجدد خواهد کرد و افزوده است. همانطوریکه پیونگ یانگ آمادۀ مذاکره است، آمادۀ رویارویی هسته ای نیز میباشد."

قبل از این مایک پمپیو، وزیر خارجۀ ایالات متحده، به قانونگذاران امریکایی اطمینان داده بود که واشنگتن هیچ نوع امتیاز دهی را به پیونگ یانگ نپذیرفته و تنها در مورد خلع سلاح اتمی با کوریای شمالی مذاکره میکند.

وزیر خارجۀ ایالات متحده روز چهارشنبه در یک جلسۀ استماعیه در کانگرس گفت"تا حال ما به کیم جونگ اون هیچ امتیاز نداده ایم و نه هم به فکر این کار استیم".

XS
SM
MD
LG