لینک های دسترسی

Breaking News

تهدید ترمپ برای قطع کمک مالی به فلسطین


دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، هشدار داده است که ادارۀ تحت امر او ممکن در آینده پرداخت کمک های مالی برای فلسطین را متوقف کند.

آقای ترمپ ناوقت سه شنبه در یک پیام تویتر مقام‌های فلسطینی را به عدم تمایل به گفتگو های صلح با اسرائیل متهم کرد.

رئیس جمهور ایالات متحده گفته است که واشنگتن سالانه صد ها میلیون دالر برای فلسطینی ها کمک مالی می کند، اما کمک های واشنگتن مورد "ستایش و احترام" قرار نمی گیرد.

آقای ترمپ خطاب به رهبران فلسطین گفت که "آنان حتی بیش از این نمی خواهند در مورد یک صلح پایدار با اسرائیل مذاکره کنند. زمانیکه فلسطینی ها بیش از این نمی خواهند وارد مذاکرات صلح شوند، چرا ما در آینده پرداخت های {مالی} بزرگ برای آنان فراهم کنیم؟"​

پیام تویتر آقای ترمپ پس از آن صورت گرفت که نیکی هیلی، سفیر ایالات متحده در ملل متحد، صبح وقت سه شنبه از پلانی خبر داد که بر اساس آن کمک های بشری یکی از ادارات ملل متحد برای فلسطینی ها متوقف می شود.​

خانم هیلی صبح سه شنبه به خبرنگاران گفت که که رئیس جمهور ترمپ "نمی خواهد کمک های اضافی برای فلسطین فراهم کند، مگر اینکه فلسطینی ها توافق کنند که به میز مذاکره بر گردند."

ایالات متحده بزرگترین تمویل کنندۀ مالی اداره کمک های بشری ملل متحد است و در سال ۲۰۱۶ میلادی ۳۷۰ میلیون دالر به این ادارۀ کمک مالی تعهد کرد.

روابط میان فلسطین و ایالات متحده در اوایل ماه دسامبر پس از آن پر تنش شد که رئیس جمهور ترمپ، بیت المقدس را به حیث پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت، اقدامی که مورد خشم کشور های اسلامی قرار گرفت.

چند هفته پس از تصمیم آقای ترمپ مبنی بر به رسمیت شناختن بیت المقدس به حیث پایتخت اسرائیل، مجمع عمومی ملل متحد طی فیصله نامه ای تصمیم رئیس جمهور امریکا را رد کرد و از مقامات ایالات متحده خواست تا در مورد موقف خود تجدید نظر کنند.

محمود عباس، رئیس جمهور فلسطین، تصمیم رئیس جمهور ترمپ در مورد بیت المقدس را به عنوان "بزرگترین جرم" تلقی کرد و آنرا تخطی آشکار از قوانین بین المللی دانست.

آقای عباس همچنین گفته است که ایالات متحده نباید نقشی در روند صلح شرق میانه داشته باشد، زیرا به گفتۀ او، واشنگتن به صورت جانبدارانه به نفع اسرائیل عمل کرده است.

XS
SM
MD
LG