لینک های دسترسی

Breaking News

فرمان ترمپ کارگران ماهر خارجی را هدف قرار می‌دهد


دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، پلان دارد تا فرمان اجراییه ای را امضا کند و در برنامۀ صدور ویزۀ امریکا برای کارگران با مهارت بالا، تغییر وارد کند.

مقامات امریکایی گفته اند که قرار است آقای ترمپ روز سه شنبه به شهر کنوشا ایالت وسکانسن برود و در آنجا فرمان اجرایی امضا کند. آقای ترمپ بار ها گفته است که "تولیدات امریکایی را بخرید و امریکایی ها را استخدام کنید."

خبرگزاری اسوشیتدپرس بدون ذکر نام این مقام‌های امریکایی از قول آنان نگاشته است که این فرمان به وزارت های امنیت داخلی، عدلیه، کار و خارجه هدایت می دهد تا مقررات جدید را پیشنهاد کنند تا از سو استفاده و مهاجرت های که بر اساس تقلب صورت می گیرد، جلو گیری شود.

به این وزارت ها همچنین هدایت داده خواهد شد تا پیشنهاد تغییر را برای صدور ویزۀ H-1B ارایه کنند. این نوع ویزه برای با مهارت ترین کارگران صادر می شود که بالاترین مزد را دارند.

قصر سفید گفته است که برنامه کنونی موجب شده است تا به عوض کارگران امریکایی، کارگران سایر کشور ها با مزد کمتر استخدام شوند و برخی شرکت های تکنالوژی شماری زیادی از کارگران خارجی را با مزد کم استخدام می کنند.

مقامات امریکایی همچنین گفته اند که این فرمان اجرایی پروژه های ساختمانی و ترانسپورتی فدرال را وا می دارد تا از تولیدات ساخت امریکا استفاده کنند.

آقای ترمپ در جریان مبارزات انتخاباتی اش گفته بود که از صدور ویزه برای کارگران با مهارت بالا، حمایت می کند، اما بعد ها مخالف آن شد. حتی در یکی از برنامه های مبارزات انتخاباتی اش خواهان پایان برنامه صدور ویزه برای کارگران ماهر شد و گفت که صدور این گونه ویزه ها برای کارگران امریکایی، بسیار بد تمام می شود و غیر منصفانه است.

مقامات امریکایی گفته اند که تغییرات در مورد صدور ویزه برای کارگران با مهارت بالا می تواند در سطح ادارات به وجود بیاید و یا هم از طریق قانون. علاوه بر آن، فیس ویزه بالا تر از حد کنونی خواهد بود.

سالانه حدود ۸۵۰۰۰ ویزۀ H-1B از طریق لاتری برای کارگران ماهر صادر می گردد. بسیاری از این کارگران جذب شرکت های تکنالوژی می شوند. شرکت های تکنالوژی گفته اند که آنان با کمبود کارگران بخش تکنالوژی مواجه اند.

اما منتقدین این برنامه ادعا می کنند که شرکت ها از این برنامه استفادۀ نادرست می کنند، زیرا آنان از طریق ویژۀ H-1B کارگران خارجی به خصوص هندی را به امریکا وارد می کنند و این کارگران در مقایسه با کارگران امریکایی با مزد کمتر کار می کنند.

متصدیان شرکتهای تکنالوژی در ایالات متحده استدلال می کنند که برنامۀ ویزۀ H-1B یک ضرورت است، زیرا این برنامه محصلین بخش تکنالوژی را تشویق می کند تا پس از فراغت از تحصیل در امریکا باقی بمانند. این شرکت ها همچنین گفته اند که آنان همیشه قادر نیستند تا به کارگران امریکایی به قدر کافی دسترسی داشته باشند.

XS
SM
MD
LG