لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ تصمیم اش را در مورد توافق هسته ای با ایران، اعلام می‌کند


دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا، حتی در جریان مبارزات انتخاباتی اش منتقد سر سخت توافق هسته ای با ایران بود و تعهد کرده بود که حین رسیدن به قصر سفید آنرا "پاره" کند
دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا، حتی در جریان مبارزات انتخاباتی اش منتقد سر سخت توافق هسته ای با ایران بود و تعهد کرده بود که حین رسیدن به قصر سفید آنرا "پاره" کند

مقامات امریکایی می گویند که دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، هفتۀ آینده تصمیم اش را در مورد توافق هسته ای میان ایران و شش قدرت بزرگ جهان، اعلام خواهد کرد.

خبرگزاری اسوشیتد پرس گزارش می دهد که رئیس جمهور ترمپ احتمالاً به تاریخ ۱۲ اکتوبر اعلام خواهد کرد که آیا ایالات متحده به توافق هسته ای با ایران که در سال ۲۰۱۵ میلادی نهایی شد، پابند بماند و یا از آن خارج شود.

بر اساس ضرب الاجل تعیین شده، قرار است رئیس جمهور ترمپ به کانگرس ایالات متحده بگوید که آیا ایران مطابق توافق هسته ای عمل کرده است یا خیر؟ در عین زمان، آقای ترمپ باید واضح کند که آیا چنین توافق منافع امریکا را تامین می کند یا خیر؟

رکس تلرسن، وزیر خارجۀ ایالات متحده، روز چهار شنبه به خبرنگاران در مقر وزارت خارجۀ امریکا گفت که چندین گزینه در مورد توافق هسته ای با ایران برای رئیس جمهور ترمپ پیشنهاد خواهد شد، اما جزئیات بیشتری ارایه نکرد.

قبل بر این، جیم متیس، وزیر دفاع ایالات متحده، روز سه شنبه به کمیتۀ خدمات نظامی سنای امریکا گفته بود که عملکرد ایران در مطابقت با مندرجات توافق یاد شده بوده است.

به گفتۀ آقای متیس " اگر بتوانیم تائید کنیم که ایران مطابق توافق عمل کرده است، اگر به این نتیجه برسیم که این توافق به بهترین وجه منافع ما را تامین می کند، در چنین حالت، به صورت واضح به توافق پابند خواهیم ماند."

بر خلاف باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده، رئیس جمهور ترمپ از آغاز مبارزات انتخاباتی و پس از ورود به قصر سفید همواره از منتقدین سر سخت توافق هسته ای با ایران بوده است.

رئیس جمهور ترمپ همیشه توافق هسته ای با ایران را "توافق بد" خوانده است و در جریان مبارزات انتخاباتی اش تعهد کرده بود که حین رسیدن به قصر سفید، این توافقنامه را "پاره" خواهد کرد.

در آخرین مورد، رئیس جمهور ترمپ حین سخنرانی در اجلاس عمومی ملل متحد، توافق هسته ای با ایران را "خجالت آور" عنوان کرد و تاکید کرد که این توافق یکی از "بدترین" معاملات یک جانبه بوده است که ایالات متحده در آن دخیل بوده است.

XS
SM
MD
LG