لینک های دسترسی

Breaking News

آزادی اطلاعات در معرض تهدید است


امروز سوم ماه می روز جهانی آزادی مطبوعات است. ۲۵ سال پس از آن که جهان آزادی اطلاعات را منحیث یکی از حقوق بنیادی بشر پذیرفت، وضعیت خبرنگاری و خبرنگاران در کشور های متعددی هنوز هم بهبود نیافته است.

ایالات متحده از روز جهانی آزادی مطبوعات در حالی بزرگداشت بعمل آورد که به زندان افگندن ها و نقص حقوق بشری خبرنگاران را در محراق توجه قرار داد.

دیدبان حقوق بشر «فریدم هاوس» یا خانه آزادی در گزارش سالانه آزادی مطبوعات در سراسر جهان می نگارد که آزادی اطلاعات در ۱۲ سال اخیر رو به زوال بوده و دلیل اصلی آن را موضوعات سیاسی، جنایی و دهشت افگنی خوانده است.

در این گزارش در میان سایر کشورها که در آن آزادی اطلاعات رو به زوال نهاده است، مصر یکی از نه کشور می باشد که در ظرف یک سال با بدترین وضعیت اطلاع رسانی قرار گرفته است.

خالد داوود یکی از خبرنگاران مصری می گوید که حکومت رئیس جمهور عبدل فتاح السیسی به متعقد است که مطبوعات باید به عنوان یک ماشین تبلیغ کار کند.

داوود می گوید "وظیفه ما خبررسانی هدفمند و معتبر از واقعیت هایست که در مصر رخ می دهد و حقیقت هیچگاهی پنهان نمی شود. واقعیت ها را رسانه ها و یا هم خبرنگاران ایجاد نمی کنند. سیاست های نادرست و گزینه های غلط حکومت منجر به مظاهرات می شود. حتی اگر شما از طریق رسانه ها بخواهید تا هر گونه تبلغ را به نشر برسانند، این امر منجر به حل مشکلات اقتصادی وسیاسی مصر نخواهد گردید."

تام مالنویکیسی، معاون وزیر خارجه در امور دموکراسی، حقوق بشر و کار به صدای امریکا می گوید که در حالیکه ۷۰ خبرنگار در سال گذشته کشته شد ، دو صد تن دیگر آنان زندانی گردیده اند.

مالنویکیسی می گوید "جائیکه آزادی مطبوعات نادیده گرفته شده، ما در آنجا شاهد درگیری ها و خشونت ها بودیم. همچنان شاهد فساد وتقریبا سقوط حکومت ها شدیم."

ایالات متحده در روز جهانی آزادی مطبوعات زندانی بودن یک خبرنگار را برجسته ساخت که از سال ۱۹۹۹ تا اکنون در ازبکستان زندانی است.

وزارت خارجۀ ایالات متحده همچنان قضیۀ مدیر مسوول یک نشریه سودانی را برجسته ساخت که به دلیل انتقاد بر پالیسی رسمی آن کشور توقیف شده است.

نقص این حقوق شامل سانسورها، حملات، تهدیدات و سرکوبگری های خبرنگاران به دلیل گزارشدهی آنان است.

XS
SM
MD
LG