لینک های دسترسی

Breaking News

سناتور کری: رئیس جمهور کرزی میخواهد کار کند، ولی اجرات وی ناکافی میباشد


در بخش بررسی مطبوعات مطالبی را از لابلای روز نامۀ لاس انجلس تایمز و خبرگزاری فرانسه برگزیده ایم.

لاس انجلس تایمز در شمارۀ روز چهار شنبه در رابطه به سفر سناتورجان کری، رئیس کمیتۀ روابط خارجی سنای ایالات متحده تحت عنوان "تلاش های مبارزه با فساد - آزمایش کلیدی برای افغانستان" مطلبی را به چاپ رسانیده است.

روزنامه از قول سناتور کری مینویسد در حالیکه جنگ علیه شورشگرایی طالبان وارد دهمین سال خود میگردد، فساد عمده ترین آزمونی است که فرا راه مردم افغانستان و حامیان غربی آن میباشد.

لاس انجلس تایمز مینویسد، افغانستان بنابر فساد اداری موجود و با درنظر داشت فساد گسترده در روند انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته، بعد از کشور بی قانون صومالیه، به صفت دومین کشور آلوده به فساد در در فهرست سازمان بین المللی شفافیت درج گردیده است. از این لحاظ رئیس جمهور کرزی تحت فشار شدید حامیان غربی خود قرار گرفته است تا با فساد واگیر در آن کشور دست و پنجه نرم کند.

روزنامه از قول سناتور کری مینویسد که رئیس جمهور کرزی میخواهد در این راستا اقدام کند، ولی به گفتۀ کری اجرات کرزی ناکافی میباشد. مبارزه با فساد و ایجاد حکومتداری خوب امری حتمی و واجب الاجرا است. سناتور امریکایی ایجاد دو نهاد کاری مبارزه با فساد را پیشرفت هایی در راستای ارائۀ حکومتداری موثر برشمرد.

لاس انجلس تایمز مینویسد، فساد گسترده که در عروق حکومت افغانستان ریشه دوانیده، اداره را در ارائۀ خدمات اساسی و تقویت حکومتداری ناتوانتر ساخته و این امر بطور بالقوه موجب از دست رفتن کارآیی حکومت در کار مبارزه با طالبان شده است.

روزنامه به استناد گزارش یک سازمان غیر انتفاعی محلی مینویسد که طی سه سال گذشته، فساد اداری به میزان سه چند بالا رفته است.

لاس انجلس تایمز در اخیر این مطلب از زبان سناتور کری به نقل از حامد کرزی مینگارد که یک سلسله مسائل جدی مانع پیشرفت در افغانستان میباشد، که از آن جمله یکی هم حمایت پاکستان از گروه های تندروی است که حملات را در افغانستان راه اندازی مینمایند.

او میگوید، هرچندی که تلاش های جدی غرض از میان برداشتن تهدیدات در دستور کار بوده و در حال جریان است، ولی تهدید هنوز هم از سوی همان گروه هایی محسوس است که حملات دهشت افگنی یازدهم سپتمبر بر نیویارک را راه اندازی نمودند، که شمار زیاد عمال آن هم اکنون در بخش های غربی پاکستان حضور دارند.

خبرگزاری فرانسه در مورد نشست رهبران افغانستان، روسیه، تاجکستان و پاکستان مطلبی را نشر نموده است.

درین مطلب آمده است، ملاقات روز چهارشنبۀ حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان و آصف علی زرداری، رئیس جمهور پاکستان در حالی برگذار میگردد که، حکومت پاکستان همواره در رابطه به ادعا های مقامات افغان مبنی بر دست داشتن آنکشور در نا آرامی های افغانستان از خود واکنش جدی و خشمگینانۀ نشان داده است – بخصوص بعد از آنکه حامد کرزی در ماه جولای در جریان کنفرانس کابل اعلام داشت که پناهگاه ها، منابع مالی و مراکز تعلیمی دهشت افگنی در خارج از مرز های افغانستان قرار دارند.

مطلب میافزاید، روسیه هنوز هم از تهاجم اتحاد شوروی سابق به افغانستان، که با از دست رفتن جان 13 هزار عسکر قشون سرخ منجر گردید، متاثر بوده و از کشمکش هایی که قوای ناتو در آن کشور با آن دست و گریبان است، فاصلۀ محتاطانۀ گرفته است.

فرانس پرس مینگارد، هرچندی که مسکو پلان خویش مبنی بر عدم اعزام قوا به افغانستان را واضح ساخته است، ولی مانند سایر کشور های عضو ناتو، حریم فضایی خود را غرض انتقال تدارکات برای جنگ افغانستان، در اختیار ناتو گذاشته است.

مطلب میافزاید، این نشست به رئیس جمهور روسیه فرصتی را مهیا میسازد تا نقش مسکو را در مسایل بزرگ بین المللی به نمایش گذاشته و نیز هویت آن کشور را در عرصۀ جهانی تقویت بخشیده و متبارز سازد. این نشست همچنان سهمی را نصیب تاجکستان میسازد که با افغانستان مرز مشترک دارد.

خبرگزاری فرانسه مینگارد، که در جریان این نشست دو روزه، روسای جمهور پاکستان و روسیه نیز ملاقات های رو در رو خواهند داشت که به گفتۀ اسلام آباد، هدف آن جلب مساعدت ها برای سیلاب زدگان پاکستان میباشد، اما به نوشتۀ فرانس پرس، مسکو بخاطر روابط تاریخی و نزدیک با هند، که یکی از رقبای دیرینۀ پاکستان میباشد، چندان متحد نزدیک با اسلام آباد تلقی شده نمیتواند.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG