لینک های دسترسی

Breaking News

گاردین: "خروج عساکر ما به معنی شکست و یا پیروزی نیست."


گاردین: "خروج عساکر ما به معنی شکست و یا پیروزی نیست."
گاردین: "خروج عساکر ما به معنی شکست و یا پیروزی نیست."

روزنامه گاردین چاپ لندن در شماره روز یکشنبه خود در رابطه به دهمین سال جنگ در افغانستان، سرمقاله یی به چاپ رسانیده و نوشته است خروج عساکر ما به معنی شکست و یا پیروزی نیست.

روزنامه در سرمقاله خود می نویسد سال نو میلادی شاهد دهمین سالگرد جنگ در افغانستان و به اساس برنامه کنونی، شاهد آغاز خروج نیرو های بریتانیایی از این کشور خواهد بود.

روزنامه به ادامه نوشته است یک دهه جنگ و تبلیغات در باره آن، دیگر حتی مجال آنرا نمیدهد تا در مورد پیروزی مذاکره شود.

گاردین سرمقاله خود را با تذکری در مورد احتمال شکست ، چنین ادامه میدهد با اینهمه وضوحی در مورد آنچه شکست میتواند نامیده شود ، موجود است.

به نوشته روزنامه در صورتیکه خروج نیرو های ناتو منجر به سقوط حکومت حامد کرزی رییس جمهور افغانستان و بازگشت رژیم طالبان گردد، دیگر هیچ جای تردیدی در تحقیر قدرت های غربی و افزایش تهدید های امنیتی از جانب دهشت افگنان جهادی، باقی نمی ماند.

روزنامه در جایی دیگری از سرمقاله خود در رابطه به دست آورد های قدرت های غربی بعد از اشغال افغانستان نوشته است یکی از دست آورد های این تهاجم، احیا تمایلات لیبرال یا آزادمنشانه جامعه افغانستان، به خصوص در کابل بوده است.

روزنامه ادامه میدهد یکی دیگر از موضوعات مهم، اطمینان از گنجانیدن آزادی های ضروری و واجب در قانون اساسی این کشور می باشد. اما واقعییت های سیاسی و تاریخی نمایانگر آنست که چنین گرایش هایی نمی تواند برای یک مدت طولانی، توسط عساکر خارجی حفاظت گردد.

گاردین در رابطه به تهدید شبکه القاعده که نه تنها امنیت افغانستان، بلکه امنیت جهان را با خطر مواجه ساخته است، می نویسد القاعده با استفاده از رژیم های سست و متزلزل شماری از کشور ها، از آن طریق فعالیت های خود را در نقاط مختلف جهان گسترش می بخشد.

روزنامه در ادامه سرمقاله خود می نویسد این تهدید های دهشت افگنی از کشور های چون یمن، سومالیا و منطقه قبایلی پاکستان متوجه بریتانیا نیز می باشد. و هیچ کسی برای حل این مساله نیروهای ناتو را به این کشور ها نمی فرستد تا این مناطق را از وجود دهشت افگنان پاک بسازد.

گاردین: "خروج عساکر ما به معنی شکست و یا پیروزی نیست."
گاردین: "خروج عساکر ما به معنی شکست و یا پیروزی نیست."

روزنامه واشنگتن پست در مورد تلاشهای ایالات متحده برای متقاعد ساختن پاکستان در هدف قرار دادن طالبان ، مطلبی به چاپ رسانیده و نوشته است مقامات ایالات متحده در طول سال گذشته بار ها، با جنرال اشفاق کیانی مرد قدرتمند اردوی پاکستان دیدار نموده و با وی به مذاکره پرداختند.

روزنامه به ادامه نوشته است اما با آنهم مقامات ایالات متحده تا هنوز موفق نگردیده اند وی را در مورد آنچه از طرف اداره اوباما در بازنگری ستراتیژی جنگ در افغانستان حیاتی خوانده شده است ، متعهد سازند.

به گفته روزنامه این مساله حیاتی از بین بردن پناهگاه هایی در پاکستان می باشد که از آنجا طالبان حملاتی را علیه نیرو های ایتلاف در افغانستان سازماندهی می نمایند.

واشنگتن پست می نگارد با وجود آنکه کیانی گفته زمانیکه وی نیرو های کافی در اختیار داشته باشد، اقدام به این کار خواهد کرد، با آنهم تذکر نداده است که چه وقت این کار عملی خواهد شد.

  • 16x9 Image

    حفیظ آصفی - واشنگتن

    حفیظ آصفی پس از فراغت از دیپارتمنت ژورنالیزم فاکولته ادبیات پوهنتون کابل در سال ۱۳۵۸تا کنون در رسانه های مختلف ملی و بین المللی به صفت نویسنده، ژورنالیست و منتقد هنری کار کرده است. آصفی از سال ۲۰۰۹ تا کنون در رادیو و تلویزیون آشنا صدای امریکا سرگرم کار است. 

XS
SM
MD
LG