لینک های دسترسی

Breaking News

نتایج کنفرانس بن از دید رسانه ها


نتایج کنفرانس بن از دید رسانه ها
نتایج کنفرانس بن از دید رسانه ها

روزنامه گاردین منتشره لندن در یک سرمقاله نتایج اجلاس بن را به باد انتقاد گرفته است. ایالات متحده و برتانیه سالانه بیش از ۲۰۰ میلیارد دالر را هزینه جنگ در افغانستان میکنند؛ این مبلغ بیست مرتبه بالاتر از کل عواید ملی افغانستان است. گاردین میپرسد افغان ها چگونه خواهند توانست این جنگ پر مصرف را به تنهای به پیش ببرند؟ به نوشته یی روزنامه، تقریبا همه چیز در افغانستان بوفق مراد نیست. جنگسالاران شریک در دولت با برنامه صلح رئیس جمهور کرزی مخالف اند، ائتلاف پاکستان و ایالات متحده علیه افراطیت و دهشت افگنی در حال از هم گسیختن است و آمار حملات طالبان، که بیشتر به سازمان استخبارات پاکستان (آی اس آی) نسبت داده میشود افزایش حیرت انگیزی یافته است.

نویسنده گاردین شک دارد که بعد از خروج نیروهای بین المللی از افغانستان، حکومت کابل حد اقل به تناسب حکومت داکتر نجیب اله در دهه یی 90، دوام بیاورد. پس راه حل چیست؟ گاردین میگوید، اصل مشکلات را هنوز باید آموخت و برای آن چاره جست.

رسانیدن تیل به بیشتر از یکصد هزار نظامی امریکایی در نقاط مختلف افغانستان، به ویژه بعد از اعمال ممانعت بر ترانزیت کاروان های ناتو در پاکستان، به یک درد سر بزرگ مبدل گردیده است.

روزنامه یی وال ستریت ژورنال نوشته است که چهار لیتر تیل به نیروهای امریکایی در افغانستان تا دو صد دالر هزینه برمیدارد. این مصارف هنگفت وزارت دفاع امریکا را واداشته است تا بر چگونگی مصرف انرژی توسط نیروهای امریکایی، بازنگری کند. چون افغانستان محاط به خشکه است، ناتو و امریکا نظامیان شان در این کشور را بعضا از طریق هوا اکمال میکنند.

ایالات متحده، که بزرگترین کمک دهنده به افغانستان محسوب میگردد، کمک های را از چهار میلیارد دالر در سال ۲۰۱۰ به دو میلیارد در سال ۲۰۱۱ کاهش داد و امکان دارد بودجه کمک به افغانستان در سال ۲۰۱۲، حتا کمتر باشد.

روزنامه نیویارک ‌تایمز نوشته است با خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، نگرانی اصلی موسسات امداد رسان خشکیدن منابع کمک به این کشور فقیر میباشد. کمبود منابع مالی موسسه پاملرنه را، که در افغانستان مصروف عرضه خدمات انکشافی و بشری است، واداشته که شمار کارمندان اشرا از ۹۰۰ تن به ۴۰۰ تن کاهش دهد. هاشم مایار، معاون موسسه اکبر به نیویارک تایمز گفته است، کاهش کمکهای جهانی تاثیرات منفی بر بازسازی و انکشاف افغانستان خواهد داشت. موسسات پاملرنه، نجات بین الملل و مرسی کورپس گفته اند بنابر کمبود منابع مالی مجبور به توقف چندین پروژه یی آموزشی، صحی و کاریابی گردیده اند. اشرف غنی احمدزی، رئیس کمیسیون انتقال افغانستان، گفته امیدوار است کشورهای که حضور نظامی شان را در افغانستان کاهش میدهند بخشی از مصارف نظامی شانرا به موارد کمکها اختصاص دهند. اما نیویارک تایمز نوشته است، بحران مالی که دامنگیر اروپا و امریکا گردیده است از جذابیت این توقع در کشورهای تمویل کننده میکاهد.

و روزنامه واشنگتن پست حملات روز سه شنبه در شهرهای کابل و مزار را با خشونتهای فرقوی در عراق مقایسه نموده است. به نوشته روزنامه در عراق شیعه ها اکثریت نفوس را تشکیل میدهند اما در افغانستان حدود ۲۵ در صد نفوس شیعه مذهب است. واشنگتن پست از قول یک باشنده کابل نوشته است، اگر چه عاملین اصلی این حملات هنوز معلوم نیست، اما ماهیت و هدف آن واضح است که بروز خشونتهای فرقوی و مذهبی میباشد.

XS
SM
MD
LG