لینک های دسترسی

Breaking News

پریگوژین: روسیه بیش از پنج‌هزار مجرم را پس از اشتراک در جنگ اوکراین عفو کرد


ییفگینی پریگوژین، رییس واگنر گروپ، روز شنبه ۲۵ مارچ (پنجم حمل) گفت که حکومت روسیه پنج هزار مجرم محکوم به زندان را پس از آن عفو کرد که آنان در جنگ اوکراین شرکت کردند.

پریگوژین، یک محکوم پیشین است که در دههٔ ۱۹۸۰ میلادی به جرم دزدی و سرقت در جاده‌ها، به نه سال زندان محکوم شده بود. اما پس از آنکه روسیه به تاریخ ۲۴ فبروری ۲۰۲۲ تهاجم نظامی خود را بر اوکراین آغاز کرد، او بار دیگر به صفت رییس گروه واگنر وارد صحنه شد.

پس از آنکه روسیه در جنگ اوکراین شکست‌های پیهم را متحمل شد، پریگوژین هزاران مرد را از زندان‌ها استخدام کرد و در مقابل خدمت در برخی از خطرناک ترین جنگ اوکراین به آن‌ها فرصت آزادی را پیشنهاد کرد.

پریگوژین که متحد نزدیک ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، است، در یک پیام صوتی که در تلگرام نشر شده،‌ گفت:‌ "در حال حاضر، بیش از پنج هزار [مجرمین محکوم به زندان] پس از آن عفو شدند که دورهٔ قرارداد خود را با واگنر تکمیل کردند."

به گفتهٔ رییس شرکت واگنر، بر اساس آمار، تنها صفر اعشاریه ۳۱ درصد این افراد پس از عفو، مرتکب جرم شده اند و این رقم بین ۱۰ تا ۲۰ برابر کمتر از شاخص‌های استاندرد برگشت مجرمین به ارتکاب جرم است.

پریگوژین طریق شرکت امنیتی خصوصی از طریق استخدام ده‌ها هزار نفر، نقش بارزی در جنگ اوکراین بازی کرده است. رییس این شرکت علاوه بر مجرمین محکوم به زندان، افسران ارشد نظامی پیشین و جاسوسان را برای جنگ در اوکراین استخدام کرده است.

ایالات متحده پریگوژین را یک الیگارش تلقی می‌کند که تلاش کرد در انتخابات امریکا مداخله کند و معلومات نادرست را در سراسر جهان بخش کند. به همین دلایل، نامبرده در زیر تعزیرات امریکا قرار گرفته است. پریگوژین نیز به مداخله اش در انتخابات ایالات متحده اعتراف کرده و گفته است که بنیانگذار شرکت واگنر گروپ است.

شرکت واگنر گروپ، علاوه بر جنگ در اوکراین، در کشورهای مانند لیبیا، سوریه، جمهوری مرکزی افریقا و مالی در جنگ اشتراک کرده است.

رییس واگنر گروپ اخیراََ در مصاحبه‌ای گفت که می‌خواهد شرکت خصوصی نظامی خود را به "اردوی با ایدیولوژی" تبدیل کند، اردویی که به گفتهٔ او ''برای عدالت در روسیه'' می‌جنگد.
XS
SM
MD
LG