لینک های دسترسی

Breaking News

عاملان بدرفتاری با اعضای تیم فوتبال زنان افغانستان 'محاکمه شوند'


دیدبان حقوق بشر از حکومت افغانستان خواسته است تا ادعاهای تجاوز جنسی را که توسط ۲۰ عضو تیم ملی فوتبال زنان افغانستان مطرح شده، به طور کامل و همه جانبه تحقیق کنند.

این نهاد روز پنجشنبه با نشر اعلامیه‌ای گفت که فدراسیون بین‌الملل فوتبال نیز باید حکومت افغانستان را در راستای پیگرد قانونی و ترویج عدالت برای قربانیان، حمایت از شاهدان و ایمنی بازیکنان تیم زنان افغان همکاری و نظارت کند.

مینکی وُردِن، مسؤول ابتکار جهانی در دیدبان حقوق بشر گفته است که مقام‌های افغان به عنوان گامی مهم برای ختم خشونت علیه زنان در زندگی عمومی، باید قاطعانه عمل کند.

او تأکید کرده است: "باید همه کسانی را که مسولیت جنایات علیه اعضای تیم فوتبال زنان افغان را به عهده دارند، قاطعانه و کاملا محاکمه کنند".

به گفتۀ وی، فدراسیون جهانی فوتبال نیز که تحقیقات را در ماه اپریل گذشته آغاز کرد، باید تمام معلومات را با بازرسان افغان شریک سازد و تحریم‌ها را بر مقام‌های متهم حفظ کند.

دیدبان حقوق بشر، حل این قضایا را آزمونی برای ارادۀ حکومت افغانستان در ریشه‌کن ساختن عناصر استفاده جو در ورزش زنان عنوان کرده است.

در همین حال، جمشید رسولی، سخنگوی لوی سارنوالی در واکنش به این اعلامیه، به صدای امریکا گفت که حکومت افغانستان تمامی این قضایا را به صورت جدی پیگیری و عاملان آن را به پنجۀ قانون خواهد سپرد.

به گفتۀ آقای رسولی تحقیقات لازم در افغانستان پایان یافته و آمادگی برای فرستادن هیأت به اروپا گرفته شده است. او گفت "انتظار داریم که از طرف یکی از نمایندگی‌های کشورهای اروپایی در افغانستان یعنی سفارت‌ها به ما ویزه یا اجازه سفر بدهند. هیأت به زودی اروپا خواهد رفت".

سخنگوی لوی سارنوالی افغانستان افزود که هیأت تحقیق‌کنندۀ افغان، نتایج تحقیقات شان را با مردم شریک خواهند کرد.

آقای رسولی گفت که تا اکنون هیأت بررسی‌کنندۀ قضیۀ آزار و اذیت جنسی دختران فوتبال‌باز، امر گرفتاری کسی را صادر نکرده است؛ اما تحریم‌ها بر افراد متهم پابرجاست.

به گفتۀ وی، لوی سارنوالی افغانستان برای مصونیت قربانیان این قضایا، شاهدان و اسناد، تدابیر لازم را گرفته است.

پیش از این، لوی سارنوالی افغانستان وظیفه پنج تن از مسوولان فدراسیون فوتبال به شمول رئیس، معاون و سکرترجنرال این فدراسیون را به حالت تعلیق درآورده بود و چهار مسؤول و یک کارمند فدارسیون را ممنوع‌الخروج اعلام کرده بود.

خالده پوپلزی، کاپیتان پیشین تیم ملی فوتبال بانوان افغانستان که اکنون در دنمارک زندگی می‌کند، نخستین بار ادعا کرد که شماری از اعضای تیم ملی بانوان فوتبال افغانستان با آزار جنسی مواجه شده اند.

XS
SM
MD
LG