لینک های دسترسی

Breaking News

'اعتراض در ۱۵ ولایت افغانستان علیه بازشماری و تفتیش آرا'


همزمان با اینکه مقامات کمیسیون انتخابات از اعتراض شماری از ستادهای انتخاباتی در پانزده ولایت افغانستان در اعتراض به بازشماری آرا خبر می‌دهند، ​حوا علم نورستانی، رییس این کمیسیون تاکید کرده است که تنها آرای دارای اطلاعات بایومتریک، حساب می‌شود.

خانم نورستانی، روز سه شنبه ۱۲ نوامبر (۲۱ عقرب) به خبرنگاران گفت که روند بازشماری و تفتیش آرا در ۱۸ ولایت جریان دارد.

اما او گفت که در پانزده ولایت برخی ستادهای انتخاباتی به این روند اعتراض کرده اند.

خانم نورستانی گفت: "یک بار دیگر تاکید می‌کنم تنها آرایی که اساس بایومتریکی داشته باشند و مطابق لوایح و طرزالعمل‌ها درست باشد، معتبر است. تعدادی از ستادهای انتخاباتی از معتبر قرار گرفتن آرای بدون معلومات بایومتریکی ابراز نگرانی شدید کرده اند، ما نگرانی‌ آن‌ها را درک می‌کنیم و از آن‌ها می‌خواهیم که به فیصله‌های کمیسیون توجه عمیق داشته باشند."

از سوی دیگر کمیسیون مستقل انتخابات از احتمال اینکه اعلام نتایج ابتدایی انتخابات بار دیگر به تعویق بیفتد، ابراز نگرانی می‌کند.

خانم نورستانی گفت: "از تاخیر مجدد (در اعلام نتایج ابتدایی انتخابات) به دلیل بسته شدن تعدادی از دفاتر ولایتی کمیسیون توسط بعضی از ستادهای انتخاباتی، نگران استیم."

پیش از این، دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله متهم شده بود که مانع بازشماری و تفتیش آرا در برخی ولایات شده است؛ اما سخنگویان این دسته انتخاباتی این مساله را رد کردند.

این در حالیست که یوناما از ستادهای انتخاباتی خواسته از اقداماتی که روند انتخابات را ضعیف سازد، خودداری کنند.

گروه حمایت از انتخابات (Election Support Group) می‌پذیرد که تعویق نخست در اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، طرز العمل ضروری برای شفافیت و اعتبار انتخابات است، اما این گروه از کمیسیون مستقل انتخابات خواست تا "تعویق بیشتر" را به حداقل نگهدارد.

قرار بود نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به تاریخ ۲۷ میزان اعلام شود، اما کمیسیون گفت که نتایج با ۲۶ روز تاخیر به تاریخ ۲۳ عقرب اعلام خواهد شد.

XS
SM
MD
LG