لینک های دسترسی

Breaking News

معترضان در بامیان خواستار انتقال لین برق ترکمنستان از مسیر این ولایت اند


صدها تن از باشندگان ولایت بامیان و اعضای جنبش روشنایی امروز جمعه (۱۲اسد) طی مظاهرۀ اعتراضی، خواستار انتقال لین برق ۵۰۰کیلوولت ترکمنستان، از مسیر بامیان شدند.

معترضان در بامیان با سردادن شعارهای "عدالت" دولت را متهم به برخورد تبعیض آمیز، علیه باشندگان مناطق مرکزی کرده و گفتند که طرح بدیل انتقال برق به بامیان پرهزینه تر از طرح اولی است.

محمدسجاد محسنی، یکی از معترضان گفت:"ما طرح بدیل پروژۀ برق بامیان را رد می‌کنیم و بار دیگر خواستار انتقال این پروژه از مسیر بامیان و میدان وردک استیم".

حکومت افغانستان پس اعتراضات مردم مبنی بر انتقال لین برق ۵۰۰ کیلوولت ترکمنستان از مسیر سالنگ، پروژه جدید انتقال برق بامیان را در سال گذشته روی دست گرفت.

براساس این طرح حکومت، قرار است برق بامیان از طریق انتقال لین برق ۲۲۰کیلوولت از مسیر دوشی، تامین شود.

اما معترضین در بامیان می‌گویند که آنان مخالف انتقال برق ۲۲۰کیلوولت اند و باید لین برق ۵۰۰ کیلوولت از مسیر بامیان بگذرد.

احمدبهزاد، عضو ولسی جرگه و برگزار کنندۀ این مظاهره گفت:" ما تنها روشنایی منازل را نخواستیم، ما میخواهیم از طریق انتقال این لین برق، برای مردم کار فراهم شود و معادن آهن و ذغال سنگ نیز استخراج گردد".

اما ریاست جمهوری کشور میگوید که حکومت وحدت ملی در طی چهار سال گذشته، توجه خاصی به ساخت شاهراه‌ها و تامین برق بامیان کرده است.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری به رادیو آشنا - صدای امریکا گفت:" حکومت در چهار سال اخیر بیشترین توجه را روی ساخت شاهراه‌های مناطق مرکزی و تامین برق بامیان داشته است و به زودی کار ساخت سب‌استیشن‌های برق بامیان ازسوی حکومت آغاز می‌شود".

ولی معترضین در بامیان با نشر قطع نامه چهار ماده‌ای به حکومت هشدار دادند که در صورت عدم انتقال برق ۵۰۰ کیلوولت ترکمنستان از مسیر بامیان - میدان وردک، آنان اعتراضات گسترده‌ را راه اندازی خواهند کرد.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG