لینک های دسترسی

Breaking News

معترضان بامیان: سهمیه بندی کانکور لغو شود


شماری از فعالان مدنی و داوطلبان کانکور در ولایت بامیان با راه اندازی تظاهرات در مرکز این ولایت، خواستار لغو سهمیه بندی امتحان کانکور شدند.

این معترضان روز چهارشنبه (۱۱ ثور)از حکومت افغانستان خواسته اند تا فیصله اخیر شورای وزیران مبنی بر سهمیه‌بندی کانکور را لغو کند.

عبدال دانیشار، یکی از برگزار کنندگان این تظاهرات در بامیان گفت:" سهمیه بندی کانکور استعداد کشی است، از سران حکومت و دست اندرکاران وزارت تحصیلات عالی می‌خواهیم که سهمیه بندی کانکور را بردارند چون این فیصله تبعیض و استعداد کشی است".

شماری از داوطلبان کانکور که امروز دراین مظاهره اشتراک داشته اند می‌گویند که حکومت ۲۵ درصد رشته‌های کلیدی تحصیلی را سهمیه بندی کرده است که این امر سبب محروم شدن عدۀ زیادی از داوطلبان کانکور در کشور می‌شود.

محمدعلم یکی از معترضان و داوطلب امتحان کانکور گفت:" ما نمی‌خواهیم که علم و تحصیل در افغانستان سهمیه بندی شود، تمام مردم باید از توانایی خود به تحصیلات عالی راه یابند نه این‌که بر اساس سهمیه بندی حکومت".

معترضان می‌گویند که امتحان کانکور در کشور باید به صورت رقابت ملی میان تمام داوطلبان راه اندازی شود.

اما مقام‌های ادارۀ ملی امتحانات که برگزارکننده امتحان کانکور در ۳۸ بخش در افغانستان است، سهمیه بندی رشته‌های تحصیلی را رد می‌کند.

روضت‌الله مجید، رئیس انکشاف و انسجام بانک سوالات ادارۀ ملی امتحانات گفت: "سهمیه در کانکور هیچ وجود ندارد. کُد رشته ما مثل سابق است. مثل سال‌های پار و پارینه‌ها همان کُد رشته است که از قبل ترتیب شده است و براساس ظرفیت‌های نهادهای تحصیلی داوطلبان جذب می‌شوند".

معترضان به رهبران حکومت هشدار داده اند که درصورت عدم لغو سهمیه بندی کانکور آنان در انتخابات پیشروی ریاست جمهوری افغانستان اشتراک نخواهند کرد.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG