لینک های دسترسی

Breaking News

معترضین در غزنی خواستار لغو تصمیم اخیر کمیسیون انتخابات اند


ده‌ها تن از باشندگان ولایت غزنی، روز پنجشنبه (۷ سرطان) در واکنش به تصمیم اخیر کمیسیون مستقل انتخابات در مورد این ولایت، در مقابل دفتر ولایتی این کمیسیون تحصن کرده اند.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان شام دو شنبه (۴ سرطان) اعلام کرد که انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی را در این ولایت، به گونۀ استنثایی به شکل حوزه‌یی برگزار می‌کند و این ولایت را به سه حوزه انتخاباتی تقسیم خواهد کرد.

اما امروز، شماری از باشندگان ولایت غزنی، با این تصمیم مخالفت کردند.

اعتراض کنندگان در غزنی این تصمیم را خلاف قانون خواندند و از حکومت و کمیسیون مستقل انتخابات خواستار لغو آن شدند.

نصیراحمد فقیری، یکی از معترضین و عضو شورای ولایتی غزنی به رادیوآشنا - صدای امریکا گفت "بنا به تصمیم اخیر کمیسیون انتخابات ما تصمیم داشتیم یک گردهمایی شکل بدهیم که بنا بر مشکلات امنیتی، گردهمایی شکل نگرفت وفعلأ ما در مقابل دفترولایتی کمیسیون انتخابات تحصن کردیم".

در انتخابات گذشته، به دلیل ناامن بودن شماری از ولسوالی‌های ولایت غزنی، ۱۱ نماینده ولایت غزنی همه از یک قوم بودند.

به همین دلیل حدود دو ماه قبل، شماری از باشندگان ولایت غزنی در مقابل دفتر ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات خیمه تحصن برپا کردند و دفتر ولایتی این کمیسیون را بستند.

مقام‌های این کمیسیون گفته است که این تصمیم بنا بر در خواست تعداد از باشندگان این ولایت که از دو ماه به این‌سو در مقابل دفتر ولایتی این کمیسوین خیمه تحصن برپا کرده اند، گرفته شده است.

اما ظاهر اکبری، رئیس دفتر کمیسیون مستقل انتخابات در ولایت غزنی به رادیوآشنا - صدای امریکا گفت که خواست آن عده از باشندگان ولایت غزنی را امروز اعتراض کرده اند، به دفتر مرکزی فرستاده اند.

آقای اکبری افزود "هر چه (دفتر مرکزی) هدایت بدهند، طبق آن عمل می‌کنیم".

ثبت نام رای دهندگان در ولسوالی‌های ولایت غزنی و همچنان ثبت نام نامزدان ولسی جرگه وشورا‌های ولسوالی‌های غزنی به دلیل اعتراض باشندگان ولسوالی‌های ناامن این ولایت هنوز آغاز نشده است.

دفتر کمیسیون مستقل انتخابات غزنی می‌گوید که پس از ترتیب جدول زمانی، ثبت نام رای دهندگان و ثبت نام نامزدان انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی در این ولایت آغاز خواهد شد.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG