لینک های دسترسی

Breaking News

معترضان کندز به دلیل ناامنی خیمۀ تحصن برپا کردند


برعلاوۀ درگیری میان نیروهای امنیتی افغان و جنگجویان طالبان در حومۀ شهر کندز، برخی واقعات ترور و آدم‌ربایی در داخل این شهر نیز به وقوع می‌پیوندد.

در تازه‌ترین مورد، کودکی از مقابل یک مکتب شخصی ربوده شد و امروز برخی شهریان کندز برای رهایی آن کودک، در مقابل دفتر والی خیمۀ تحصن برپا کرده اند؛ اما از ورود مراجعین جلوگیری نمی‌کنند.

این معترضان از والی و نهادهای امنیتی می‌خواهند که گروه‌های آدم‌ربا را گرفتار و کودک ربوده‌شده را از چنگ آنان نجات دهند.

حاجی احمد، که در شهر کندز دوکان زرگری دارد و یکی از سرمایه‌داران شمرده می‌شود، می‌گوید که تنها پسر وی دیروز ربوده نشده است، بلکه مثل وی کودکان سرمایه‌داران دیگر نیز ربوده و در بدل پرداخت پول رها شده اند.

ضیاالحق، یک تاجر دیگر در کندز است که پسر ده ساله‌اش در جریان یک سال دو بار ربوده شده و در بدل پول آزاد شده است.

او آشکارا می‌گوید که آدم‌ربایان تماماً فرماندهان پیشین اند که اکنون هم اسلحه دارند.

باشندگان کندز می‌گویند که در این شهر بیشتر پسران و کودکان سرمایه‌داران، به منظور گرفتن پول ربوده می‌شوند؛ اما نیروهای امنیتی برای جلوگیری از این گونه قضایا و قتل‌های هدفمند در داخل شهر، کاری نکرده اند.

عبدالمتین، یک شهروند کندز به این باور است که سرمایه‌داران بیشتر به دلیل مصؤونیت کودکان شان، سرمایه‌های شان را از این ولایت بیرون می‌برند.

اما، نعمت‌الله تیموری، سخنگوی والی کندز، می‌گوید که در پیوند به ربوده‌شدن یک کودک، بخشی از شهر محاصره شد که در نتیجه نُه فرد مشکوک بازداشت شدند.

به گفتۀ وی، یکی از شاهدان رویداد نیز گفته است که این افراد در جریان اختطاف در محل واقعه دیده شده اند.

تیموری، می‌افزاید که افراد بازداشت‌شده تحت بازجویی قرار دارند تا محل کودک ربوده‌شده تثبیت و پس از رهایی وی، به خانواده‌اش سپرده شود.

خیمۀ تحصن در مقابل دفتر والی کندز در حالی برپا شده است که هواداران جنبش در ولایات تخار، فاریاب، بلخ و جوزحان، اداره‌های دولتی را بسته اند.

اما معترضان کندز می‌گویند که تحصن شان جنبۀ سیاسی ندارد.

ادامۀ تظاهرات هواداران جنبش

در این حال، اعتراض‌های هواداران جنبش در شمال و شمال‌شرق افغانستان امروز ادامه یافت.

عنایت‌الله بابر فرهمند، رئیس دفتر جنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که اعتراض‌ها به روز سه شنبه در ولایات بلخ، جوزجان، سرپل، فاریاب، تخار، کندز و سمنگان ادامه داشت.

اما او افزود: "تا اکنون ارگ هیچ جوابی به معترضان نداده است و ارتباطی از سوی ارگ برقرار نشده است".

آقای فرهمند، تأیید کرد که در این ولایات بیشتر اداره‌های دولتی از سوی معترضان مسدود شده است و بندر آقینه جوزجان، شیرخان بندر کندز نیز بسته است.

ذبیح‌الله امانی، سخنگوی والی سرپل به رادیو آشنا - صدای امریکا گفت که معترضان، روز سه شنبه محکمه، سارنوالی، ریاست‌های زراعت، عدلیه و انکشاف دهات را بستند.

برگشت جنرال دوستم از ترکیه به افغانستان و رهایی نظام‌الدین قیصاری، از خواسته‌های هواداران جنبش است.

هرچند مذاکراتی میان ارگ و جنرال دوستم، از حدود یک هفته در ترکیه جریان دارد؛ اما تا اکنون به نتیجه نرسیده است.

XS
SM
MD
LG