لینک های دسترسی

Breaking News

معترضان در وردک شاهراه‌ها را بستند


صدها معترض در ولایت میدان‌وردک، صبح امروز چهارشنبه، (۱۷اسد) شاهراه‌های کابل – کندهار و کابل – بامیان را به روی ترافیک بستند و خواستار مشارکت سیاسی گسترده در حکومت و ایجاد پوهنتون دولتی در این ولایت شدند.

به گفتۀ معترضان در سال ۱۳۹۲ شورای وزیران فیصله کرد که نام این ولایت "میدان وردک" ذکر گردد؛ اما نهادهای حکومتی هم اکنون نام این ولایت را به نام یک قوم "وردک" ذکر می‌کنند و تنها مرکز آن را میدان شهر می‌نویسند.

معترضان از حکومت خواستند که در مکاتبات رسمی دولتی، نام این ولایت باید "میدان‌وردک" ذکر شود، پوهنتون دولتی برای شان ایجاد گردد و همچنان سهم مردم این ولایت در برنامه‌های حکومت، وسیع‌تر شود.

اعتراض‌کنندگان به حکومت هشدار دادند تا زمانی که به خواست‌های آنان رسیدگی نشود، شاهراه کابل – کندهار و کابل – بامیان را به روی ترافیک باز نخواهند کرد.

شریف‌الله هوتک، عضو شورای ولایتی میدان‌وردک، و یکی از معترضان در این باره به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت: "امروز ساعت هشت صبح، حدود ۱۵۰۰معترض، شاهراه نمبر۱ و نمبر۲ را به روی ترافیک مسدود کردند و تا یک هیأت از کابل برای رسیدگی به خواست مردم حضور نیابد هردو مسیر به روی ترافیک باز نمی‌شود".

آقای هوتک، تأکید کرد که در ولایت میدان‌وردک اقوام مختلف زندگی می‌کنند و باید نام این ولایت "میدان‌وردک" ذکر شود و یا حکومت نام سومی را برای این ولایت انتخاب کند.

مظاهره کنندگان گفته اند که هیأت اعزامی حکومت مرکزی، قبلأ به خواست‌های مردم رسیدگی نکرده و این بار معترضان خواستار مذاکره مستقیم با رئیس جمهورغنی اند.

مقام‌های محلی ولایت میدان وردک نیز بسته‌شدن شاهراه کابل – کندهار و کابل – بامیان را توسط معترضین تأیید می‌کنند.

داکترمحمدعارف شاه جهان، والی میدان وردک به رادیوآشنا_صدای امریکا گفت: "تلاش کردیم که راه مسدود نشود اما بالاخره معترضین به خاطری که نشست شان با رئیس صاحب جمهور به تعویق افتاد، امروز مسیر شاهراه کابل – کندهار و کابل – بامیان را مسدود کرده و یک تعداد موترها در هردو مسیر گیر مانده اند".

والی میدان وردک افزود که مذاکرات با معترضان برای بازگشایی شاهراه جریان دارد.

حاجی‌احمدالله، معاون شرکت ترانسپورتی احمدشاه ابدالی بسته‌شدن شاهراه کابل – کندهار تأیید کرد و گفت: "شماری از موترهای مسافربری گیرمانده و اگر راه باز نشود، ممکن صدها موترمسافربری در میدان شهر، ساحۀ تظاهرات گیر کنند".

حدود ۱۷ روز قبل نیز صدها معترض، دروازۀ دفتر مقام ولایت میدان وردک را بسته بودند و خواستار انکشاف متوازن، مشارکت سیاسی اقوام ساکن در این ولایت در ادارات حکومتی و انتقال پوهنتون از دره میدان به میدان شهر، مرکز این ولایت بودند.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG