لینک های دسترسی

Breaking News

معترضان دفاتر کمیسیون انتخابات را در فاریاب و سرپل بستند


صدها تن از هوادارن حزب جنبش اسلامی در شمال افغانستان، در نهمین روز تظاهرات شان دروازه دفاتر ولایتی کمیسیون انتخابات را فاریاب و سرپل بستند.

محمدامان امان، رئیس دفتر ولایتی کمیسیون انتخابات در فاریاب به رادیو آشنا - صدای امریکا این خبر را تأیید کرد.

او گفت: "ساعت هشت بجه از طرف معترضین دروازه را بسته کردند و گفتند از کارمندان که کسی داخل و بیرون نشود، اعلامیه شان را نصب کردند، ما با پولیس و مقام‌های محلی به صورت شفاهی تماس گرفتیم، پولیس آمادگی خود را دارد که معترضان داخل دفتر نشوند".

عطامحمد فیضی، رئیس شورای ولایتی حزب جنبش به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که اگر حکومت به خواست‌های شان توجه نکند، انتخابات را نیز در این ولایت تحریم خواهند کرد.

آقای فیضی آفزود: "اعتراض کننده‌ها و باشندگان کمیسیون انتخابات فاریاب را بسته کردند و اجازه فعالیت برایش نمی‌دهیم و باشندگان و اعتراض کننده‌ها به این باور اند که اگر به صدایش پاسخ داده نشود، انتخابات را در فاریاب تحریم می‌کنیم و کمیسیون را هم اجازه فعالیت نمی‌دهیم".

در همین حال معترضان؛ دروازه کمیسیون انتخابات ولایت سرپل را نیز بستند.

عزیزاحمد رسولی، رئیس ولایتی کمیسیون انتخابات در سرپل گفت: "امروز اعتراض‌کنندگان حزب جنبش ملی اسلامی در سرپل تصمیم گرفتند که درب کمیسیون و شکایات انتخاباتی را بسته کنند و تا زمان خواست‌های شان باز نگردد؛ ما هم به خاطر جلوگیری از خطرات احتمالی کارمندان را رخصت کردیم".

اعتراضات هواداران حزب جنبش اسلامی برای برگشت جنرال دوستم و رهایی نظام الدین قیصاری، در ولایت‌های فاریاب، جوزجان، بغلان و نیمروز وارد نهمین روز شد.

اعتراض کنندگان درکنار خواست‌های روز گذشته شان بر محاکمه عاملان قتل محافظان نظام‌الدین قیصاری نیز تاکید کردند.

تصاویری از چند روز به این طرف در رسانه‌های اجتماعی نشر شده است که نشان می‌دهد چندین تن تیرباران شده اند؛ اما مشخص نیست که تصاویر از چه زمانی است؛ هرچند حزب جنبش آن را تصاویر جریان درگیری کوماندوها با محافظان قیصاری خوانده است.

در رابطه به کشته‌شدن محافظان قیصاری، نهادهای امنیتی و دفاعی افغانستان اعلامیه‌ای مشترکی را صادر کرده اند.

در اعلامیه آمده است: "نهادهای ملی دفاعی و امنیتی کشور با توجه به نشر تصاویری که اخیراً در رسانه‌های اجتماعی دست به دست می‌شوند و بر بعضی برخوردهای نیروهای دفاعی وامنیتی کشور نسبت داده می‌شوند، هیأتی با صلاحیت دولتی را برای بررسی آن تعیین می‌نمایند. در صورت هرگونه تخطی و تخلف، مطابق قانون اجراآت مقتضی به عمل خواهد آمد".

این نهادها، تأکید کرده اند که به نیروهای امنیتی و دفاعی اجازه داده نمی‌شود که در مقابل مردم برخورد تبعیض‌آمیز داشته باشند.

ازسوی هم مسوولین حزب جنبش از ادامه تظاهرات در چندین ولایت دیگر و مسدودبودن شاهراه‌ها خبر می‌دهند.

عنایت‌الله بابر فرهمند، رئیس دفتر جنرال دوستم گفت: "امروز تظاهرات در ولایت‌های جوزجان، فاریاب، نیمروز و بغلان ادامه دارد، راه اقینه از شش روز به این سو بسته است، راه حیرتان از دیروز تا حال بسته است و اعتراضات ادامه دارد".

قرار است که معترضان امروز با نمایش خشم شان ۷۰۰ جلد تذکرۀ برچسپ‌دار را آتش بزنند.

XS
SM
MD
LG