لینک های دسترسی

Breaking News

وزارت داخله : تا امر ثانی تظاهرات و تجمعات ممنوع است


براساس آمار زارت صحت عامه در تظاهرات دیروز ۵ تن کشته و ۱۰ تن زخمی شدند.
براساس آمار زارت صحت عامه در تظاهرات دیروز ۵ تن کشته و ۱۰ تن زخمی شدند.

جنرال مراد علی مراد، معین ارشد امنیتی وزارت امور داخلۀ افغانستان، از باشندگان کابل خواست تا به دلیل تهدیدات گستردۀ امنیتی از تجمعات و تظاهرات خودداری کنند.

جنرال مراد، پیش از چاشت امروز شنبه، به خبرنگاران گفت " تمام برادران که دیروز در تظاهرات شریک بودند، آنها را در جریان قرار می‌دهیم که تا امر ثانی از تظاهرات خودداری کنند، بخاطر اینکه تهدیدات به حدی بالا است".

این مقام امنیتی حکومت افغانستان، افزود که در تظاهرات دیروز تعدادی از فراد مسلح جهت ایجاد بی‌نظمی، اشتراک کرده بودند.

به گفتۀ جنرال مراد، در نتیجه درگیری روز گذشته میان نیروهای امنیتی و اعتراض کنندگان، ۵ معترض کشته و ۲۳ تن شامل ۱۹ سرباز پولیس زخمی شدند.

جنرال مراد، گفت "زعامت افغانستان در ارتباط به این قضیه، امروز در جلسۀ امنیتی که در ارگ دایر شد، لوی څارنوالی افغانستان را هدایت داد که هرچه عاجل موضوع را با تمام جزئیات تحقیق و عاملین قضیه را مطابق قانون مجازات خواهند نمود".

او افزود که جریان تحقیق و نتایج آن با رسانه‌ها و شهروندان افغانستان، نیز شریک خواهد شد.

پیش از این قوماندانی عموی گارنیزیون کابل، از احتمال وقوع انفجار میان تجمع متعرضین، هشدار داده بود؛ اما اعتراض کنندگان بدون توجه به هشدار گارنیزیون کابل، به اعتراض شان برای دومین روز ادامه دادند.

قوماندانی عمومی گارنیزیون با پخش خبرنامه‌ای از احتمال وقوع انفجار میان تجمع متعرضین، هشدار داد و از متعرضین خواست که از تظاهرات، اعتصابات و اجتماعات بپرهیزند.

اما متعرضین امروز شنبه، با برپایی خیمه‌های تحصن، نزدیک به محل انفجار روز چهارشنبه، اعتراض شان را ادامه دادند.

هرچند از صبح امروز به این‌سو میان پولیس و اعتراض کنندگان، چندین بار درگیری لفظی رخ داده است؛ و نیروهای پولیس، از وقوع انفجار و تهدیدات امنیتی در میان اجتماع متعرضین هشدار داده و از متعرضین خواسته است تا اعتراض شان را پایان دهند؛ اما متعرضین به آن توجه نکرده است.

هم‌چنان این اعتراض کنندگان بر ضد مقام‌های حکومتی به ویژه مقام‌های امنیتی شعار می‌دهند.

به دلیل ادامۀ اعتراضات، برخی جاده‌های کابل مسدود شده است و ادارات دولتی در امتداد این جاده‌ها نیز تعطیل است.

روز گذشته اعتراض کنندگان به هدف تقبیح انفجار موتر بمبگذاری شده در چهارراهی زنبق کابل، با راه اندازی تظاهرات به سمت ارگ ریاست جمهوری حرکت کردند و با سرپیچی از دستور نیروهای پولیس، می‌خواستند داخل محوطۀ ارگ ریاست جمهوری شوند.

در نتیجه این تظاهرات به خشونت گرائید و نیروهای امنیتی جهت متفرق ساختن متعرضین از گلوله باری هوایی و آب پاشی، استفاده کردند و متعرضین هم در مقابل انها از پرتاب سنگ استفاده کردند.

در نتیجۀ این درگیری، شماری از متعرضین و نیروهای پولیس کشته و زخمی شدند.

داکتر وحید مجروح، رئیس روابط خارجی و سخنگوی وزارت صحت عامۀ افغانستان در صحبت با صدای امریکا، گفت ۵ کشته و ۱۰ زخمی در نتیجۀ درگیری میان نیروهای امنیتی و متعرضین به شفاخانه‌های کابل منتقل شده اند.

آقای مجروح، در مورد هویت زخمیان و کشته شدگان چیزی نگفت.

در همین حال یوناما یا هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، با نشر خبرنامه‌ای از معترضین خواسته تا خویشتن‌دار باشند.

تدامیچی یاماموتو، نماینده سرمنشی ملل متحد برای افغانستان، گفت "من از بازیگرانی که در پی فرصت طلبی و سو استفاده از این لحظات پر از احساس و در عین حال شکننده برای بی ثبات ساختن وضعیت و آسیب رساندن بیشتر به غیر نظامیان می‌گردند، می‌خواهم تا از هر اقدامی در این مورد خودداری نمایند".

سفارت ایالات متحده امریکا در کابل نیز از اعتراض کنندگان خواسته است که خویشتن دار باشند و از افزایش خشونت بپرهیزند.

برگزاری جلسۀ فوق العادۀ امنیتی در ارگ

ارگ ریاست جمهوری افغانستان، با پخش خبرنامه‌ای از برگزاری جلسۀ فوق العادۀ امنیتی قبل از ظهر امروز، به ریاست محمد اشرف غنی، رئیس جمهور این کشور خبر داده و گفته است که رئیس جمهور غنی، دستور داده تا رویداد دیروز به گونۀ جدی و همه جانبه بررسی شود.

در خبرنامه گفته شده است "آنانی که در انجام وظایف مرتکب عمل خلاف قانون شده اند، شناسایی و برحسب قوانین نافذۀ کشور مجازات شوند".

خبرنامه‌ای ریاست جمهوری افغانستان، افزوده است که رئیس جمهور غنی به مسؤولان امنیتی نیز دستور داده تا تدابیر بیشتر را برای تأمین امنیت مردم اتخاذ کنند.

در این جلسۀ امنیتی، مقام‌های ارشد حکومت افغانستان و قوماندان نیروهای حمایت قاطع نیز حضور داشته است.

XS
SM
MD
LG