لینک های دسترسی

Breaking News

باشندگان شهرهای بیجینگ و شانگهای چین دست به تظاهرات زدند


صد‌ها تن از باشندگان شهر های بیجینگ و شانگهای چین امروز یک شنبه ۲۷ نومبر (ششم قوس) به جاده‌ها برامده و بر ضد پالیسی دولت در خصوص قیود مرتبط با بیماری کووید۱۹ دست به تظاهرات زدند.

استراتیژی مفرط چین برای جلوگیری از گسترش بیشتر کروناویروس که شامل مسدودیت شهرها، قرنطین‌های طولانی مدت و کمپاین‌های گستردهٔ آزمایشات است، سبب خشم و ناراحتی مردم شده است.

آتش‌سوزی مرگبار روز پنجشنبه در ارومچی، مرکز منطقهٔ شین‌ژیانگ چین، بر خشم مردم افزود و اکثر آنان اتهام وارد کردند که مسدودیت‌ طولانی مدت محلات به خاطر کووید۱۹ سبب شد تا تلاش‌های نجات کند باشد. اما مقامات چینی این اتهامات را رد کرده اند.

تظاهرات ضد پالیسی کووید۱۹ امروز در پوهنتون تسنیگوای بیجینگ راه اندازی شد. یکی از شاهدان عینی که نخواست نامش در گزارش ذکر شود گفت که در این تظاهرات صدها نفر اشتراک داشتند.

او افزود که صبح امروز شماری از محصلان در حالی که شعار‌هایی را حمل می‌کردند، در مقابل در ورودی طعام‌خانۀ پوهنتون جمع شدند و سپس تعداد آنان به حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر رسید.

اشتراک کنندگان سرود ملی را خوانده و شعار‌های "آزادی پیروز خواهد شد"، "نه به مسدودیت" و "ما آزادی می‌خواهیم" را سر دادند. آنان همچنان کاغذهای سفیدی را خود با حمل می‌کردند که نشانه‌ای از اعتراض علیه سانسور است.

در شانگهای نیز پس از چاشت امروز صدها نفر در مرکز این شهر دست به تظاهرات خاموش زدند.

مظاهره کنندگان کاغذها و گل‌های سفید را حمله کرده و در چندین چهار راه خاموش ایستادند. یک شاهد عینی بدون ذکر نامش گفت که سپس پولیس برای متفرق کردن آنان به ساحه رسید و جاده‌ها را مسدود کرد.

پیش‌ از آن شماری دیگری از اعتراض کنندگان در ارومچی گرد هم آمده بودند و ویدیو‌های نشر شده نشان می‌دهد که اعتراض کنندگان شعارهای "شی جینگپنگ کنار برو" و "حزب کمونیست چین کنار برو" را سر می‌دادند.

مخالفت با حزب کمونیست و رهبریت چین آنهم به گونهٔ علنی واقعهٔ نادر محسوب می‌شود. ویدیوی این تظاهرات به گونهٔ گسترده در رسانه‌های اجتماعی دست به دست شده است.

یکی از اشتراک کنندگان در اعتراضات شانگهای گفت که در تظاهرات ارومچی حد اقل ۱۰ نفر کشته شدند.

XS
SM
MD
LG