لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش اعتراضات علیه فرمان اجرایی دونالد ترمپ


فرمان اجرایی رئیس جمهور ترمپ مبنی بر وضع ممنوعیت بر ورود پناهجویان و شهروندان هفت کشور عمدتاً مسلمان به ایالات متحده، پای هزاران مظاهره کننده را روز یکشنبه به مقابل قصر سفید در شهر واشنگتن کشید.

مظاهره کننده گان بر ضد دونالد ترمپ و سیاست های او شعار سر دادند و حمایت شان را از مسلمانان و ورود پناهجویان و مهاجرین به داخل ایالات متحده اعلام کردند.

لاورین ماری، یکی از مظاهره کنندگان گفت که به خاطری در مقابل قصر سفید مظاهره کرده است چون به گفته او با روی کار آمدن رئیس جمهور ترمپ، اصول دیموکراسی در ایالات متحده با تهدید مواجه می باشد و امریکایی ها به این مسئله توجه ندارند.

خانم ماری افزود: "​من در اعتراض به وضع ممنوعیت بر ورود مسلمانان به امریکا و همه سیاست های دونالد ترمپ، به اینجا آمده ام."

یک مظاهره کننده دیگر که خود را کارمند بازنشسته حکومت فدرال ایالات متحده معرفی کرد و خواست از او نام برده نشود گفت که به منظور ابراز همبستگی با مسلمانان و پناهجویان در مظاهره اشتراک کرده است.

او گفت: "من برای ابراز مخالفتم با مردی که خود را رئیس جمهور ایالات متحده می خواند، اینجا آمده ام. او با این سیاست هایش، رئیس جمهور من نیست."

مخالفین سیاست های مهاجرت رئیس جمهور ترمپ در سایر شهر های ایالات متحده و میدان های هوایی آن کشور نیز مظاهره کردند.

واکنش جامعه جهانی

اقدام اخیر دونالد ترمپ در مورد وضع ممنوعیت بر ورود پناهجویان و شهروندان سوریه، عراق، ایران، لیبیا، سودان، سومالیا و یمن به ایالات متحده، واکنش جامعه جهانی را نیز بر انگیخته است.

انگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در واکنش به سیاست های مهاجرت دونالد ترمپ گفت که مبارزه جهانی علیه دهشت افگنی نمی تواند بهانه ای برای مورد سو ظن قرار دادن یک قشر خاص مردم باشد.

ژان مارک آیرو، وزیر خارجه فرانسه گفت که دهشت افگنی وابسته به هیچ ملتی نیست و تبعیض قایل شدن، راه مبارزه با دهشت افگنی نمی باشد.

بوریس جانسن، وزیر خارجه بریتانیا نیز در تویتی نگاشته است که هدف قرار دادن افراد به خاطر تابعیت شان، یک اقدام تفرقه انگیز و غلط می باشد.

اتحادیه عرب که متحدین نزدیک واشنگتن چون عربستان سعودی، مصر و اردن عضو آن است، نگرانی عمیق خود را در زمینه ابراز کرد و گفت که وضع محدودیت ها بر ورود مهاجرین و پناهجویان به ایالات متحده غیر موجه می باشد.

واکنش ها در داخل ایالات متحده

از جانب دیگر، جان مک کین و لیندسی گرام، دو سناتور پر نفوذ از حزب جمهوریخواه روز یکشنبه گفتند که فرمان اجرایی رئیس جمهور ترمپ مبنی بر منع ورود پناهجویان و شهروندان هفت کشور عمدتاً مسلمان، به جای بهبود امنیت ایالات متحده، سبب کمک در استخدام دهشت افگنان خواهد شد.

این دو سناتور ایالات متحده با نشر یک اعلامیه مشترک همچنین افزودند که امضای این فرمان اجرایی، ممکن خواسته و یا نا خواسته، طوری تعبیر شود که گویا امریکا مخالف آمدن مسلمانان به آن کشور می باشد.

اما دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده گفته است که بر ورود مسلمانان ممنوعیت وضع نکرده است. او رسانه ها را به "گزارشدهی نادرست" در این مورد متهم کرد.

در همین حال، لوی څارنوال ایالتی ۱۶ ایالت امریکا به شمول کالیفورنیا، نیویارک و پنسلوینیا روز یکشنبه با نشر یک اعلامیه مشترک اقدام اخیر رئیس جمهور ترمپ مبنی بر منع ورود شهروندان هفت کشور دارای اکثریت جمعیت مسلمان به ایالات متحده را محکوم کرده و آن را مخالف قانون اساسی آن کشور خواندند.

در این اعلامیه آمده است که این لوی څارنوالان علیه این فرمان رئیس جمهور کشور شان اقداماتی را رویدست خواهند گرفت.

اما رئیس جمهور ترمپ روز یکشنبه با نشر اعلامیه ای گفت که صدور ویزه به شهروندان تمام کشور ها پس از ۹۰ روز که طی آن سیاست های جدید صدور ویزه تدوین می گردد، از سر گرفته خواهد شد.

XS
SM
MD
LG