لینک های دسترسی

Breaking News

معترضان در بامیان عکس‌های سران حکومت را آتش زدند


معترضان بار دیگر از دولت و جامعه جهانی، خواستار انتقال لین برق ۵۰۰ کیلوولت ترکمنستان، از مسیر بامیان شدند.
معترضان بار دیگر از دولت و جامعه جهانی، خواستار انتقال لین برق ۵۰۰ کیلوولت ترکمنستان، از مسیر بامیان شدند.

ده‌ها تن از شهروندان بامیان و اعضای جنبش روشنایی، با راه‌اندازی مظاهره‌‌ای خواستار کاهش قیمت برق از سوی شرکت برشنا شدند و عکس‌های رئیس جمهورو رئیس اجرائیه افغانستان را به آتش کشیدند.

معترضان بار دیگر از دولت افغانستان و جامعه جهانی، خواستار انتقال لین برق ۵۰۰ کیلوولت وارداتی ترکمنستان، از مسیر این ولایت شدند.

به گفتۀ برخی معترضان، شرکت برشنا در ولایت بامیان، برق را با بالاترین قیمت، برای باشندگان این ولایت توزیع کرده است.

عبدل دانشیار یکی برگزارکنندگان این مظاهره گفت "اعتراض امروز مردم بامیان درباره این بود که قیمت برق نسبت به ه رولایت دیگردر این ولایت بالای مردم با قیمت بلند توزیع شده است و در عین حال ما بار دیگر از دولت و جامعه جهانی خواستیم تا برق ۵۰۰ کیلوولت، بنابر نیازمندی این ولایت از مسیر بامیان انتقال یابد".

او افزود که دولت در سال جاری خورشیدی، چندین پروژه بزرگ سرک سازی و تأمین برق برای این ولایت را اعلام کرد؛ اما هیچ کدام از آن پروژه‌ها تا کنون عملی نشده است.

معترضان خشمگین، برعلاوۀ آتش‌زدن عکس‌های محمداشرف غنی رئیس جمهور و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی، بل صرفیۀ برق خود را نیز آتش زدند.

آنان تأکید کردند که تا برآورده شدن خواسته هایشان از دادن مالیات و پرداخت صرفیۀ برق به دولت خودداری خواهند کرد.

براساس برآوردی که از سوی شرکت برشنا در ولایت بامیان انجام شده است؛ این ولایت به بیش از ۱۵ میگاوات برق نیاز دارد؛ اما ظرفیت موجود تولید برق آقتابی و دیزلی در این ولایت اکنون به ۱.۵ میگاوات برق می‌رسد.

قیمت فی کیلووات برق در ولایت بامیان فعلاً برای ادارات دولتی و بخش خصوصی ۴۵ افغانی؛ اما برای منازل مسکونی ۱۶ افغانی از سوی برشنا تعیین شده است.

مظاهره‌کنندگان به دولت و شرکت برشنا هشدار دادند که در صورت برآورده‌نشدن خواسته‌هایشان تا یک هفته دیگر، دفتر شرکت برشنا در بامیان را مسدود و لین‌های برق شان‌ را مستقیم وصل خواهند کرد.

زرغام الدین یکی دیگر از معترضان گفت "شرکت برشنا در بامیان از یک پروژه مساعدتی که از طرف کشور نیوزلند در بامیان ساخته شده است، از مردم پول گزاف می‌گیرد؛ ما امروز بار دیگر خواستار انتقال لین برق ۵۰۰ کیلوولت از مسیر بامیان شدیم و همچنان به رسم اعتراض به خاطر بالابودن قیمت برق، بِل‌های برق خود را آتش زدیم تا قیمت تعرفه برق کاهش یابد".

اما دفتر برشنا در ولایت بامیان می‌گوید که به دلیل بالا بودن مصارف تأمین انرژی برق در این ولایت، نرخ برق بلند تعیین شده است.

سید مصطفی سرمد رئیس شرکت برشنا در بامیان به صدای امریکا گفت "ما در سطح ولایت بامیان تنها یک میگاوات برق آفتابی و نیم میگاوات برق دیزل جنراتور داریم که آن هم از طرف روز برای ۳۷۶۰ خانواده، برق رسانی صورت می‌گیرد".

رئیس شرکت برشنا افزود، تصمیم انتقال برق ۵۰۰ کیلوولت از مسیراین ولایت از صلاحیت دفتر بامیان نیست. اما براساس سروی که توسط این شرکت انجام شده است، لین ۲۲۰ کیلوولت دوشی- بامیان که با ظرفیت حدود ۳۰۰ میگاوات دیزاین شده و برای بیست هزار خانواده در این ولایت برق‌رسانی خواهد شد.

شرکت برشنا در بامیان گفت که کار سروی سب استشن مرکز این ولایت که ظرفیت ۳۲ میگاوات برق را دارا است، ختم شده و احتمالاً که به تاریخ ده یا پانزده ماه جنوری ۲۰۱۷ پروسه داوطلبی ساخت آن آغاز شود.

معترضین به دولت افغانستان، یک هفته وقت داده اند تا در زمینه کاهش قیمت برق و انتقال لین برق ۵۰۰ کیلوولت از سالنگ به بامیان تجدید نظر صورت گیرد؛ درغیر آن صورت شرکت برشنا در بامیان را مسدود خواهند کرد.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG