لینک های دسترسی

Breaking News

گسترش تظاهرات در پاکستان در اعتراض به کشتار هزاره‌ها


اعتراضات به خاطر کشته شدن ۱۱ کارگر هزارۀ یک معدن ذغال سنگ در پاکستان، به شمار زیاد شهرهای آن کشور از جمله شهر کراچی گسترش یافته است.

مقام‌های پولیس روز پنجشنبه هفتم جنوری (۱۸جدی) گفتند که کم از کم در ۱۹ ساحه در شهرهای بزرگ جنوبی صدها معترض از اقلیت هزاره، تظاهرات برپا کرده و جاده‌ها را به روی ترافیک مسدود کردند.

به گفتۀ مقام‌های پاکستانی، در نتیجه مسدود شدن شاهراه‌ها از سوی معترضان، دسترسی به میدان هوایی شهر کراچی متاثر شده و شماری از پرواز ها نیز به تاخیر افتاد.

پولیس پاکستان روز یکشنبه سوم جنوری (۱۴ جدی) از اختطاف و کشته شدن ۱۱ کارگر معدن ذغال خبر داد که به گفتۀ مقام‌ها شب‌هنگام در شهرک مچه ایالت بلوچستان، در ۵۰ کیلومتری شهر کویته مرکز آن ایالت، رخ داد.

گروه دولت اسلامی یا داعش مسوولیت این رویداد را پذیرفت و ویدیوهای جریان کشتار وحشتناک این کارگران را در نزدیکی معدن ذغال سنگ نشر کرد.

قنسولگری افغانستان در شهر کویتۀ پاکستان گفته است که هفت نفر از قربانیان این رویداد شهروندان هزارۀ افغانستان اند.

معترضان که از پنج شبانه روز به اینسو در کنار تابوت‌های قربانیان نشسته و شب زنده داری دارند، از عمران خان، صدر اعظم پاکستان خواسته اند تا از کویته بازدید کند.

معترضان خشمگین که اکثر آنان هزاره‌ها اند، همچنین خواستار انحلال حکومت ایالتی بلوچستان و تلاش جدی اسلام آباد برای شناسایی و مجازات مجرمان شده اند.

صدر اعظم عمران خان سه وزیر کابینۀ پاکستان را برای متقاعد و آرام کردن معترضان به کویته اعزام کرده است، اما تا کنون این تلاش‌ها نتیجه‌ای نداده است.

عمران خان روز چهارشنبه در صفحه تویترش نگاشت: "من درد شما را درک می‌کنم و قبلاً نزد شما آمده ام تا در زمان رنج با شما بایستم. من خیلی زود دوباره می‌آیم و برای همه خانواده‌ها شخصاً دعا و ابراز تسلیت می‌کنم."

قرار بود رهبران دو حزب مخالف بزرگ پاکستان، مریم نواز و بلاول بوتو زرداری ، روز پنجشنبه از تحصن کنندگان کویته دیدن کنند.

صد ها نفر از اقلیت هزاره در پاکستان، در یک دهۀ گذشته، از سوی داعش و دیگر گروه‌های افراطی سنی که شیعیان را مرتد می‌پندارند، کشته شده اند.

حملات این گروه‌های تندرو سنی شامل بمب گذاری در مکاتب و بازارهای مزدحم و کمین بالای بس‌ها در جاده‌های پاکستان بوده است.

کارگران پروژه های عمرانی و نیروهای امنیتی همواره در ایالت بلوچستان هدف حملات افراطگرایان قرار می‌گیرند.

XS
SM
MD
LG