لینک های دسترسی

Breaking News

اعلام نتایج نهایی شورا های ولایتی در اخیر هفته جاری


در حالیکه بنیاد انتخابات شفاف افغانستان خواهان اعلام هر چه زودتر نتایج نهایی انتخابات شورا های ولایتی شده است، کمیسیون مستقل انتخابات میگوید که نتایج نهایی شورای های ولایتی تا اخیر هفته جاری اعلام میگردد.

محمد نعیم ایوب زاده، رئیس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان "تیفا"گفت هر روزیکه اعلام نتایج نهایی به تاخیر می افتد وقت بیشتر را برای آمادگی ها برای اصلاحات آوردن در انتخابات پارلمانی قید میسازد.

او افزود که اگر نتیجه شوراهای ولایتی زودتر اعلام نگردد وقت بیشتر برای اصلاحات نظام انتخاباتی قبل از انتخاباتی پارلمانی وجود نخواهد داشت.

آقای ایوب زاده از کمیسیون مستقل انتخابات خواست تا هر چه زودتر نتیجه نهایی شورا های ولایتی را اعلام کند تا سرنوشت نامزدان مشخص گردد وشوراهای ولایتی به عنوان یک ارگان منتخب درسطح ولایت بتواند کارکرد مثمری داشته باشند.

او افزود که تاخیر اعلام نتایج نهایی انتخابات شورا های ولایتی کار کرد هردو کمیسیون را زیر سوال قرار میدهد و از حکومت خواست تا بعد از اعلام نتایح نهایی تلاشهای کلیدی برای ایجاد اصلاحات در کمیسیونها صورت گیرد.

نورمحمد نور، سخنگوی کمیسیون انتخابات میگوید که این نهاد تلاش میکند تا فیصله های کمیسیون شکایات را هر چه زودتر در سیتم داخل نماید و نهایی گردد.

او افزود که کمیسیون مستقل انتخابات تا اخیر هفته جاری نتایج نهایی انتخابات شورا های ولایتی را اعلام مینمایند.

اصلاحات درنظام انتخاباتی

رئیس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان تیفا خواهان اصلاحات در سیستم انتخاباتی شد و گفت که در گذشته روی اصلاحات انتخاباتی کار شده بود اما اصلاحات فرد محور بوده و طوری نبوده که بتواند روند انتخابات را تقویت کند.

او افزود که اصلاحات و پیشنهادات بسیار زیادی در گذشته از سوی نهاد های انتخاباتی و احزاب سیاسی صورت گرفته بود اما زمانی که در سطح تصمیم گیری رسیده، آن اصلاحات بیشتر فرد محور شد و به نفع فرد و یا حلقه خاص تصویب گردیده که در نتیجه روند انتخابات را به مشکلات بیشتر مواجه کرد.

او ابراز امید واری نمود اصلاحاتی که در نظام انتخاباتی صورت میگیرد پروسه محور باشد نه فرد محور.

آقای ایوب زاده گفت که حکومت باید در هماهنگی با جامعه مدنی و احزاب سیاسی روی اصلاحات در نظام انتخاباتی کار کند تا همه شاهد بهبود حقوقی انتخابات و مسایل انتخاباتی باشند.

از سوی دیگر صد ها تن در پکتیا دست به تظاهرات زدند و مسوولین کمیسیونهای انتخاباتی را متهم به دست زدن در آرای نامزدان شوراهای ولایتی نمودند.

تظاهر کنندگان از رئیس جمهور کشور خواستند تا مسوولین کمیسیونهای انتخاباتی را به سارنوالی معرفی نماید.

XS
SM
MD
LG