لینک های دسترسی

Breaking News

پگواش در مورد صلح افغانستان نشستی را برگزار می‌کند


پگواش از سال ۲۰۱۱ به این طرف، یک سلسله نشست‌هایی را در ارتباط به مسأله صلح افغانستان دایر کرده است.
پگواش از سال ۲۰۱۱ به این طرف، یک سلسله نشست‌هایی را در ارتباط به مسأله صلح افغانستان دایر کرده است.

پگواش می‌گوید تا دو ماه آینده نشست بزرگی میان نمایندگان حکومت افغانستان و گروه طالبان در یکی از کشور ها برگزار خواهد شد.

ادارۀ بین‌المللی پگواش در افغانستان امروز نشستی را به هدف جمع‌آوری دیدگاه ‌های سران پیشین مجاهدین و گروه‌های سیاسی در رابطه به مسأله صلح افغانستان در کابل برگزار کرد.

خلیل‌الله صافی، رئیس این اداره در افغانستان، به صدای امریکا گفت که اشتراک‌کنندگان در این نشست روی یک پیش‌نویس ۱۹ ماده‌یی که شامل آتش بس نیز می باشد، صحبت کردند.

آقای صافی افزود "مادۀ اول آن آتش‌بس است، آتش‌بس، میکانیزم و تطبیق آن، زیرا این موضوع حساس است. هرگاه آتش‌بس شود، طالبان ادعا می‌کنند که ۵۰ تا ۶۰ درصد خاک افغانستان را در کنترول دارند. در آن صورت آنها به دولت افغانستان تسلیم نمی‌شوند و اسلحه را به زمین نمی‌گذارند. پس چطور ممکن است آتش‌بس هم شود، اراضی افغانستان نیز به صورت هماهنگ از سوی طالبان و حکومت افغانستان اداره شود".

به گفتۀ آقای صافی، قرار است یک نشست بزرگ با حضور نمایندگان حکومت افغانستان و طالبان برگزار شود.

آقای صافی گفت"ما امید داریم که این نشست در اواسط جنوری یا در اوایل ماه فبروری در یکی از کشورهای منطقه برگزار شود".

در نشست امروز مجاهدین اسبق، بزرگان، رهبران احزاب سیاسی و مقامات افغان نیز شرکت داشتند.

به گفتۀ آقای صافی، تقسیم‌اوقات خروج نیروهای خارجی از افغانستان به صورت تدریجی، حذف نام مقامات طالبان از لست تعزیرات سازمان ملل متحد، گشایش دفتر سیاسی طالبان برای گفتگوهای صلح، تبادله زندانیان طالب و مسایل حقوق بشر و زنان نیز از موضوعاتی است که در پیش‌نویس ۱۹ ماده‌یی گفتگوهای صلح جا داده شده است.

نشست امروزی در کابل، در پی نشستی که در اسلام‌آباد پاکستان در ماه اکتوبر سال روان میلادی دایر شده بود، برگزار شد.

داکتر انوارالحق احدی، رئیس جبهه نوین ملی افغانستان، که در نشست امروزی شرکت کرده بود، ابراز امیدواری کرد که این نشست یک نتیجۀ مثبت بدهد.

آقای احدی به صدای امریکا گفت "چیزی که ما را کمک می‌کند اشتراک ما در این گونه مجالس کدام نقصی ندارد. ببینیم که آنها خودشان خود را امتحان کنند وقتی که پیشنهاد صلح برای شان می‌شود، بالاخره قبول می کنند یا رد می‌کنند".

به گفتۀ احدی، پس از اعلام آتش‌بس، در این پیش‌نویس یک سال وقت گذاشته شده است تا قانون اساسی تجدید نظر شود و تعدیلاتی را که در نظر دارند از طریق لوی جرگه بررسی گردد.

اما آقای احدی افزود در این پیش‌نویس مواردی از قانون اساسی افغانستان به حالت فعلی آن نگهداشته شود که عبارت از نظام جمهوری، انتخابات و حقوق شهروندان می گردد.

آقای احدی افزود"وقتی که موافقه صورت می‌گیرد، همین موافقه از قدرت‌های بین‌المللی، مثلی که کنفرانس بن یک موافقه شده بود، آنها هم این را تأیید کنند تا حکومت‌های بعدی از طرف مقامات بین‌المللی تقویت شود".

احدی افزود که خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان در این پیش‌نویس، پیش‌شرط آغاز مذاکرات صلح نه، بلکه بخشی از روند صلح باشد که برای این روند سه سال در نظر گرفته شده است.

هنوز روشن نیست که حکومت افغانستان و نمایندگان طالبان در نشست که از سوی پگواش برگزار می شود، سهم خواهند گرفت یا خیر؟

با این همه، ادارۀ پگواش امیدواری کرده است که تماس‌های غیرمستقیم حکومت افغانستان و طالبان، به صورت رسمی برقرار گردد و طرف‌های درگیر جنگ در این کشور، دور میز مذاکرات صلح بنشینند.

XS
SM
MD
LG