لینک های دسترسی

Breaking News

پوتین ایتلاف بین المللی ضد دهشت افگنی تشکیل می دهد


ولادیمیر پوتین حین افتتاح جلسه اقتصادی در ولادی وستوک روسیه.
ولادیمیر پوتین حین افتتاح جلسه اقتصادی در ولادی وستوک روسیه.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه می گوید کشورش میخواهد یک ائتلاف بین المللی ضد دهشت افگنی را تشکیل دهد. آقای پوتین گفت که با شرکای امریکایی خود در این مورد مشوره کرده و حتی در صحبت تلیفونی با بارک اوباما، رئیس جمهور امریکا، این موضوع را در میان گذاشته است.

رئیس جمهور روسیه همچنان اضافه کرد که با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، رهبران عربستان سعودی، ملک عبدالله پادشاه اردن، عبدل فتاح السیسی، رهبر مصر و دیگر رهبران جهان روی تشکیل این ائتلاف صحبت کرده است.

آقای پوتین در صحبت با خبرنگاران در شهر ولادی وستوک، ضمن بیان این مطلب از کشورهای دیگر خواست تا نیروهایشان را علیه گروه دولت اسلامی بسیج کنند.

به گفته ولادیمیر پوتین گام ها برای تشکیل همچو ائتلاف باید موازی به روند سیاسی در سوریه به پیش رود. به گفته او رئیس جمهور سوریه هم با این نظر موافق است، تا آنجا که قبول کرده انتخابات زود هنگام برگزار شود، و با ورود آنچه که مخالفین غیرمتخاصم خوانده می شود نیز در دولت موافقت کرده است.

اما آقای پوتین تاکید کرد که این یک مسأله داخلی سوریه است.

رئیس جمهور پوتین گفت که مهاجرین به خاطر رژیم بشارالاسد از سوریه فرار نمی کنند، بلکه مسبب اصلی جنایات گروه دولت اسلامی علیه سوری هاست، اما به تغییرات سیاسی در سوریه هم نیاز است.

حکومت های غربی و نهاد های بشری، هم حکومت سوریه و هم نیرو های گروه دولت اسلامی را متهم به تخطی های بزرگ حقوق بشر میکنند.

پوتین گفت که هنوز زود است تا در مورد دخالت نظامی احتمالی روسیه در عمملیات علیه گروه داعش در سوریه صحبت کرد، اما او گفت که روسیه وسایل، تمرین دهی نیرو ها، سلاح و دیگر حمایت را به صورت جدی برای دمشق فراهم کرده است.

روز پنجشنبه، جاش ارنست، سخن گوی قصر سفید گفته بود که واشنگتن از نزدیک گزارش های را که حاکی از ارسال نیرو های نظامی و طیاره به سوریه است، نظارت میکند.

ارنست گفت هر نوع حمایت نظامی به رژیم اسد، از نیرو تا وسایل برای طیاره ها، سلاح و تمویل الی، به هر هدفی که باشد، هم بی ثبات کننده است و هم نتیجه معکوس خواهد داشت.

سخنان رئیس جمهور روسیه حاکی از آن است که بشار الاسد با از دست دادن قلمرو به شورشیان و جهادی ها طی چهار و نیم سال اخیر، انعطاف پذیر شده است، و تحلیل گران سیاسی میگویند در عین زمان حمایت عام و تام روسیه از سوریه کم شده است.

روسیه برای حمایت از آقای اسد که متهم به جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت است، حتی از گزینه ویتو در شورای امنیت ملل متحد استفاده کرده بود.

XS
SM
MD
LG