لینک های دسترسی

Breaking News

پوتین الحاق ساحات اشغال شدۀ اوکراین به روسیه را منظور کرد


ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه امروز چهارشنبه پنجم اکتوبر (۱۳ میزان) الحاق چهار ساحۀ اوکراین را به خاک روسیه منظور و مصوبۀ پارلمان آن کشور را در این مورد توشیح کرد.

این اقدام پوتین روند قانونی الحاق مناطق دونتسک، لوهانسک، زاپوریژیا و خرسون به روسیه را تکمیل کرد. دو مجلس پارلمان روسیه قبلاً قانون الحاق این مناطق اشغالی به خاک روسیه را تصویب کرده بودند.

کیف و متحدان غربی آن می‌گویند تلاش روسیه برای ملحق کردن خاک اوکراین "غصب غیرقانونی" سرزمین اوکراین بوده و هرگز به رسمیت شناخته نخواهد شد.

قرار است شورای امنیت سازمان ملل متحد هفتۀ آینده قطعنامه‌ای را در مورد الحاق ساحات اشغالی اوکراین به قلمرو روسیه صادر کرده و این اقدام را محکوم کند.

هفتۀ گذشته نیز اقدام مشابهی در شورای امنیت سازمان ملل متحد روی دست گرفته شد، اما روسیه با استفاده از حق ویتوی خود مانع این کار شد.

همزمان با این، پیشروی سربازان اوکراینی در مناطق تحت اشغال روسیه در اوکراین ادامه دارد و به گفتۀ مقام‌های آن کشور، نظامیان اوکراینی کنترول تمام ساحات اشغال شده توسط قوای روسیه را باز پس خواهد گرفت.

ولادیمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین روز سه شنبه گفت که اردوی کشورش در هفتۀ گذشته به پیشروی‌های بزرگ و سریع علیه نیروهای روسی دست یافته و کنترول ده‌ها شهری را باز پس گرفته است که روسیه آن را ضمیمه خاک خود اعلام کرده است.

با وارد شدن جنگ اوکراین به مرحلۀ تازه، ایالات متحده اعلام کرد که به ارزش ۶۲۵ میلیون دالر کمک نظامی اضافی به اوکراین ارایه می‌کند، معاونتی که شامل فراهم کردن سیستم میزایلی پیشرفته است و به نیروی نظامی اوکراین در جنگ با روسیه کمک می‌کند.

لورا کوپر، دستیار معاون وزیر دفاع امریکا گفت: "این کمک نظامی امکانات و مهمات اضافی را در اختیار نیروهای مسلح اوکراین قرار می‌دهد که برای حفظ موقف فعلی نیروهای آن کشور در شرق و جنوب به آنها نیاز دارد. اوکراین توانایی استفاده از این قابلیت‌ها را برای کاهش موثریت لوژستیکی و فرماندهی و کنترول روسیه نشان داده است و فرصت هایی را برای اوکراین جهت مانورها و پیشروی ایجاد کرده است."

این مقام امریکایی در پیوند به تهدیدهای اخیر ولادیمیر پوتین مبنی بر استفاده از سلاح اتمی به خاطر دفاع از خاک روسیه گفت که واشنگتن تهدیدهای استفاده از سلاح اتمی را جدی می‌گیرد اما افزود که در حال حاضر این تهدیدهای آقای پوتین تنها لفاظی‌های غیرمسولانه است.

XS
SM
MD
LG